Hub Turku Liiketoimintasuunnitelma
Janhonen, Minna (2001)
Janhonen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2001
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279959
Tiivistelmä
Hub Turku Liiketoimintasuunnitelma kiteyttää Turkuun 2012 suunnitteilla olevan yrittäjä yhteisön toimenkuvan ja liikeidean. Liiketoimintasuunnitelman teko on tutustuttanut muun muassa Varsinais- Suomen alueen mahdollisiin kumppaneihin, kilpailijoihin, markkinoihin ja riskeihin. Perusteellinen liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea strateginen työkalu yrittäjälle itselleen sekä perustajatiimille tämän ympärillä. Selkeästi perusteltu idea auttaa myös sijoittajia ja rahoittajia ymmärtämään mistä konseptissa on kyse.
Liiketoimintasuunnitelma on tehty puolistrukturoitujen haastattelujen perusteella, joiden tavoitteena oli tutkia Hub-yritysyhteisön luomisen mahdollisuuksia Turkuun. Tutkimuksessa haastateltiin kansainvälisiä ja kotimaisia Hub-yrittäjiä, mahdollisia tulevia asiakkaita ja kumppaneita Turun seudulta. Kerätty aineisto on analysoitu opinnäytetyön liiketoimintasuunnitelmassa, joka on tämän opinnäytetyön teoriaosa.
Ensimmäinen haaste Hub-konseptin tuomiselle Turkuun on tarpeeksi vahvan heimon rakentaminen ensimmäisen puolen vuoden aikana. Tämä on koko yhteisön rakentumisen ehto. Esiselvitystyö on aloitettu tämän opinnäytetyön myötä, mutta sitä on jatkettava ripeästi. Alustavien haastattelujen perusteella kiinnostusta konseptia kohtaan löytyy niin asiakkaiden kuin yhteistyökumppaneidenkin taholta. Nyt tehty liiketoimintasuunnitelma tulee toimimaan ohjenuorana tulevan vuoden aikana, jonka aikana selviää onko Turun Hub avattavissa helmikuussa 2012. (Hub Turun visio)
Toisena suurena haasteena Hub Turulla on kiinteiden avokonttori-tilojen löytäminen ennen Logomon valmistumista 2013 vuoden lopussa.
Avainsanat
Liiketoimintasuunnitelma on tehty puolistrukturoitujen haastattelujen perusteella, joiden tavoitteena oli tutkia Hub-yritysyhteisön luomisen mahdollisuuksia Turkuun. Tutkimuksessa haastateltiin kansainvälisiä ja kotimaisia Hub-yrittäjiä, mahdollisia tulevia asiakkaita ja kumppaneita Turun seudulta. Kerätty aineisto on analysoitu opinnäytetyön liiketoimintasuunnitelmassa, joka on tämän opinnäytetyön teoriaosa.
Ensimmäinen haaste Hub-konseptin tuomiselle Turkuun on tarpeeksi vahvan heimon rakentaminen ensimmäisen puolen vuoden aikana. Tämä on koko yhteisön rakentumisen ehto. Esiselvitystyö on aloitettu tämän opinnäytetyön myötä, mutta sitä on jatkettava ripeästi. Alustavien haastattelujen perusteella kiinnostusta konseptia kohtaan löytyy niin asiakkaiden kuin yhteistyökumppaneidenkin taholta. Nyt tehty liiketoimintasuunnitelma tulee toimimaan ohjenuorana tulevan vuoden aikana, jonka aikana selviää onko Turun Hub avattavissa helmikuussa 2012. (Hub Turun visio)
Toisena suurena haasteena Hub Turulla on kiinteiden avokonttori-tilojen löytäminen ennen Logomon valmistumista 2013 vuoden lopussa.
Avainsanat