Ammattietiikan opetuksen suunnittelu lähihoitajakoulutukseen oppisopimuksella Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskukseen
Lehtonen, Katja (2009)
Lehtonen, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052405
Tiivistelmä
Toimintakeskeisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli suunnitella Ammattietiikka 2 kurssi Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitaja, oppisopimusryhmälle Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskukseen.
Oppilaitoksessa on ajankohtaisena kehittämiskohteena Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitaja, opetussuunnitelman kehittäminen vastaamaan monimuoto-opetuksena toteutettavan oppisopimuskoulutuksen tarpeisiin nykyistä paremmin.
Kuvaan työssäni Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitajan näyttötutkinnon perusteita sekä Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskusta ja sen opetussuunnitelmaa valmistavan koulutuksen toteuttajana. Kuvaan aikuisopiskelijoita käyttäen esimerkkinä oppikurssin pilottiryhmää.
Teoreettiselle viitekehykselleni pohjan luo ammattietiikka, jonka keskeiset käsitteet olen jakanut hoitotyön etiikkaan ja hoitajan toimintaa määritteleviin käsitteisiin. Kuvaan työssäni ammattietiikka 2 kurssin suunnitteluprosessin työssäoppimista ohjaavan etätehtävän laadinnan ja lähiopetuksen osalta yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Toimintakeskeisen opinnäytetyöni tuotokset ovat Ammattietiikka 2 oppikurssin kuvaus Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskuksen opetussuunnitelman mukaisesti sekä pedagoginen apumoniste työssäppimista ohjaavien etätehtävien laadintaan.
Oppilaitoksessa on ajankohtaisena kehittämiskohteena Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitaja, opetussuunnitelman kehittäminen vastaamaan monimuoto-opetuksena toteutettavan oppisopimuskoulutuksen tarpeisiin nykyistä paremmin.
Kuvaan työssäni Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitajan näyttötutkinnon perusteita sekä Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskusta ja sen opetussuunnitelmaa valmistavan koulutuksen toteuttajana. Kuvaan aikuisopiskelijoita käyttäen esimerkkinä oppikurssin pilottiryhmää.
Teoreettiselle viitekehykselleni pohjan luo ammattietiikka, jonka keskeiset käsitteet olen jakanut hoitotyön etiikkaan ja hoitajan toimintaa määritteleviin käsitteisiin. Kuvaan työssäni ammattietiikka 2 kurssin suunnitteluprosessin työssäoppimista ohjaavan etätehtävän laadinnan ja lähiopetuksen osalta yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Toimintakeskeisen opinnäytetyöni tuotokset ovat Ammattietiikka 2 oppikurssin kuvaus Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskuksen opetussuunnitelman mukaisesti sekä pedagoginen apumoniste työssäppimista ohjaavien etätehtävien laadintaan.