Jotain vanhaa, jotain uutta – sisältömarkkinoinnin koulutuspaketti toimittajille
Kansonen, Iina (2020)
Kansonen, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003063082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003063082
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoitus on kehittää koulutus journalisteille, jotka ovat siirtymässä, siirtyneet tai kiinnostuneita siirtymään tekemään sisältömarkkinointia. Hankkeeni taustalla on median murros, jonka myötä toimittajat joutuvat pohtimaan uudenlaisia työmahdollisuuksia. Toimituksia supistetaan ja irtisanomiset ravistelevat alaa. Toimituksellista osaamista kuitenkin tarvitaan edelleen – mutta yhä useammin erilaisissa viestintä- ja sisältötoimistoissa tai yrityksissä.
Työssäni määrittelen sisältömarkkinoinnin tärkeimpiä käsitteitä, sillä alan ymmärtäminen vaatii sen käsitteiden ymmärtämistä. Avaan työssäni myös median ja viestintäkentän murrosta, jonka myötä journalismi on saanut kilpailijakseen blogit ja yritysten omat mediat.
Lisäksi syvennyn oppimisen ja opettamisen pedagogiikkaan, joka luo tärkeän pohjan onnistuneelle koulutukselle.
Tutkimusmenetelmänä käytän konstruktiivista tutkimusotetta. Kehitän siis hankkeessani uuden konstruktion eli koulutuksen journalisteille.
Toteutustapana ovat haastattelut ja verkkokysely. Haastattelin seitsemää henkilöä, jotka ovat siirtyneet journalismista sisältömarkkinointiin. Verkkokyselyyni vastasi 67 toimittajaa.
Testaan konstruktioni eli koulutussuunnitelmani Journalistiliiton koulutuspäälliköllä, jolla on hyvä käsitys siitä, millaista koulutusta journalistit tarvitsevat sisältömarkkinoinnista.
Kirjallisuuden, haastattelujen, verkkokyselyn ja testauksen perusteella määrittelen koulutukselle oppimistavoitteet ja teen koulutussuunnitelman. Koulutus sisältää kuusi kolmen tunnin mittaista lähiopetuskertaa ja lisäksi kotitehtäviä. Koulutuksen pääaiheita ovat sisältömarkkinointiin ja sen käsitteisiin perehtyminen, siirtyminen toimittajasta sisältömarkkinoijaksi, sisältömarkkinoinnin etiikka, laadukas kaupallinen sisältö, asiakas- ja projektityö sekä oman osaamisen sanallistaminen ja myyminen.
Työssäni määrittelen sisältömarkkinoinnin tärkeimpiä käsitteitä, sillä alan ymmärtäminen vaatii sen käsitteiden ymmärtämistä. Avaan työssäni myös median ja viestintäkentän murrosta, jonka myötä journalismi on saanut kilpailijakseen blogit ja yritysten omat mediat.
Lisäksi syvennyn oppimisen ja opettamisen pedagogiikkaan, joka luo tärkeän pohjan onnistuneelle koulutukselle.
Tutkimusmenetelmänä käytän konstruktiivista tutkimusotetta. Kehitän siis hankkeessani uuden konstruktion eli koulutuksen journalisteille.
Toteutustapana ovat haastattelut ja verkkokysely. Haastattelin seitsemää henkilöä, jotka ovat siirtyneet journalismista sisältömarkkinointiin. Verkkokyselyyni vastasi 67 toimittajaa.
Testaan konstruktioni eli koulutussuunnitelmani Journalistiliiton koulutuspäälliköllä, jolla on hyvä käsitys siitä, millaista koulutusta journalistit tarvitsevat sisältömarkkinoinnista.
Kirjallisuuden, haastattelujen, verkkokyselyn ja testauksen perusteella määrittelen koulutukselle oppimistavoitteet ja teen koulutussuunnitelman. Koulutus sisältää kuusi kolmen tunnin mittaista lähiopetuskertaa ja lisäksi kotitehtäviä. Koulutuksen pääaiheita ovat sisältömarkkinointiin ja sen käsitteisiin perehtyminen, siirtyminen toimittajasta sisältömarkkinoijaksi, sisältömarkkinoinnin etiikka, laadukas kaupallinen sisältö, asiakas- ja projektityö sekä oman osaamisen sanallistaminen ja myyminen.