Opiskelijoiden ryhmäyttäminen verkossa vaatii rakennetta ja huolellista suunnittelua
Mäenpää, Kati; Kemppainen, Tiina; Männistö, Nina; Impiö, Niina; Kyllönen, Kati (2020)
Mäenpää, Kati
Kemppainen, Tiina
Männistö, Nina
Impiö, Niina
Kyllönen, Kati
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123366
Tiivistelmä
Uusien opiskelijoiden perehdyttäminen korkeakouluopintoihin ja sosiaalistaminen opiskeluyhteisöön on tärkeää opintojen edistymisen ja opiskelijahyvinvoinnin näkökulmista. Digiohjausta kaikille! -ESR-hankkeen tavoitteena oli kehittää verkkopohjaisia ryhmäyttämisen menetelmiä korkeakouluopintojen alkuvaiheeseen. Tässä artikkelissa kuvataan verkkopohjaisen ryhmäyttämisen kokeiluja Oulun ammattikorkeakoulussa ja Oulun yliopistossa. Kokeiluissa keskiössä oli uusien opiskelijoiden aktivointi ja ryhmäyttäminen digitaalisten sovellusten avulla ennen varsinaista opintojen aloitusta. Kokeilujen tuloksena todettiin, että ryhmäyttämisen strukturointi on tärkeää ja ryhmäyttämistä tukevien teknologioiden tulee olla helposti saavutettavia. Lisäksi on huomioitava aloittavien opiskelijoiden opiskelutaidot itseohjautuvuuteen, yhteisölliseen oppimiseen ja verkkovuorovaikutukseen liittyen. Alkuvaiheen ryhmäyttämisellä voidaan tukea opiskelijoiden hyvinvointia luoden tunnetta oppijayhteisöön kuulumisesta.