Rivien välissä kasvokkain : lukupiiritoiminnan kehittäminen yleisissä kirjastoissa
Nikulainen, Päivi (2020)
Nikulainen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024330
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yleisten kirjastojen lukupiirejä ja niiden kehittämistarpeita. Lukupiirit ovat olleet kauan osa suomalaista lukemisperinnettä ja viime vuosina sosiaalisen lukemisen suosio on ollut nousussa. Kirjastoihin on klassisten lukupiirien rinnalle tullut mm. erilaisia lukuhaasteita. Kuitenkin näyttää siltä, että lukupiirien osallistujat edustavat kapeasti väestöä, sillä ikäjakaumaltaan osallistujat ovat pääosin keski-ikäisiä tai eläkeikäisiä ja naiset ovat selvä enemmistö lukupiirin osallistujista. Kirjastoissa onkin havahduttu siihen, että lukupiireihin pitäisi saada houkuteltua laajemmin ihmisiä sekä myös maahanmuuttajia.
Palvelujen kehittäminen ja uudistaminen on tärkeä osa kirjastojen kuten myös muidenkin organisaatioiden toimintaa. Tätä kautta pyritään tavoittamaan uusia asiakasryhmiä, vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin sekä lisäämään työntekijöiden työmotivaatiota.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty haastattelua. Helsingin kaupunginkirjaston kolmea lukupiirin vetäjää haastateltiin. Yleisesti ottaen näyttää siltä, että lukupiirin vetäjät ovat melko tyytyväisiä perinteiseen lukupiirityyliin, jossa osallistujat kokoontuvat keskustelemaan teoksesta, jonka he ovat etukäteen lukeneet. Kuitenkin erityisesti lapsille, nuorille ja maahanmuuttajille suunnatulla lukupiiritoiminnalla näyttäisi olevan tarve. Lisäksi lukupiirit voisivat hyödyntää rohkeammin verkkoalustoja. This thesis examines the reading circuits of general libraries and their development needs. Reading circles have been a long part of the finnish reading tradition and the popularity of social reading has been on the rise in recent years. In addition to classical reading circuits, libraries have faced various reading challenges. However, it seems that the participants in the reading circles are narrowly representative of the population, as the age distribution of reading circles are middleaged or pensioners, and women represent a clear majority of the participants in the reading circles. Libraries have woken up to this that reading circuits should attract more people and also immigrants.
Developing and renewing services is an important part of libraries activities as well as those of other organizations. This aims to reach new customer groups, meet future challenges and increase staff motivation.
An interview method has been used as a research method. Three readership leaders of the Helsinki City Library were interviewed. Generally speaking, it seems that readership leaders are quite satisfied with the traditional readership style in which the participants meet to discuss a book they have read in advance. However, reading circles specifically aimed at for children, young people and immigrants seem to have a need. In addition, reading circuits could make bold use of web platforms.
Palvelujen kehittäminen ja uudistaminen on tärkeä osa kirjastojen kuten myös muidenkin organisaatioiden toimintaa. Tätä kautta pyritään tavoittamaan uusia asiakasryhmiä, vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin sekä lisäämään työntekijöiden työmotivaatiota.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty haastattelua. Helsingin kaupunginkirjaston kolmea lukupiirin vetäjää haastateltiin. Yleisesti ottaen näyttää siltä, että lukupiirin vetäjät ovat melko tyytyväisiä perinteiseen lukupiirityyliin, jossa osallistujat kokoontuvat keskustelemaan teoksesta, jonka he ovat etukäteen lukeneet. Kuitenkin erityisesti lapsille, nuorille ja maahanmuuttajille suunnatulla lukupiiritoiminnalla näyttäisi olevan tarve. Lisäksi lukupiirit voisivat hyödyntää rohkeammin verkkoalustoja.
Developing and renewing services is an important part of libraries activities as well as those of other organizations. This aims to reach new customer groups, meet future challenges and increase staff motivation.
An interview method has been used as a research method. Three readership leaders of the Helsinki City Library were interviewed. Generally speaking, it seems that readership leaders are quite satisfied with the traditional readership style in which the participants meet to discuss a book they have read in advance. However, reading circles specifically aimed at for children, young people and immigrants seem to have a need. In addition, reading circuits could make bold use of web platforms.