Mobbning bland småbarn inom småbarnspedagogiken : En kvalitativ studie om hur mobbning tar sig uttryck bland tre- till sexåringar och hur pedagoger jobbar mobbningsförebyggande
Kullström, Isabel (2020)
Kullström, Isabel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711914
Tiivistelmä
Syftet med undersökningen är att utreda hur mobbning bland treåringar till sexåringar tar sig uttryck samt hur pedagogerna förebygger och ingriper vid mobbning. Undersökningens centrala frågeställningar är: Hur tar mobbning sig uttryck bland tre- till sexåringar? Hur förebygger pedagoger mobbning och kränkningar? Hur ingriper pedagoger i mobbning och kränkningar?
I teoridelen presenteras vad mobbning är samt specifikt hur fenomentet manifesteras bland småbarn och i barngrupper inom småbarnspedagogiken. Även mobbningens konsekvenser beskrivs. Ur en småbarnspedagogisk synvinkel behandlas mobbningsförebyggande arbete, hantering av mobbning samt lagar och förordningar som korrelerar ämnet.
Med en kvalitativ undersökningsmetod, i form av fem personliga intervjuer, redogörs hur åtta pedagoger och två föreståndare inom småbarnspedagogiken anser att mobbning bland tre- till sexåringar uttrycks samt hur de genomför mobbningsförebyggande arbete och ingriper i mobbningssituationer.
Resultatet visar att mobbning bland tre- till sexåringar främst förekommer genom utfrysning, knuffar och negativa kommentarer. Enligt respondenterna förebyggs mobbning och kränkningar genom användning av pedagogiska material, diskussion, nolltolerans, närvarande personal och främjande av trivsel. Hantering av mobbning sker främst genom att en pedagog diskuterar med de inblandade barnen och övervakar dem i fortsättningen.
Studien visar att pedagogers åsikter varierar huruvida mobbning förekommer bland småbarn och om mobbning är rätt begrepp att använda. Därtill kan det konstateras att kontakten till föräldrar samt uppgörande och användning av handlingsplanen mot mobbning kunde förbättras. The purpose of this study was to investigate how bullying among three to six years old children is manifested and how the teachers prevent and interfere with bullying. The main questions of the study are: How is bullying expressed among three to six years old children? How do teachers prevent bullying and violations? How do teachers intervene in bullying and violations?
In the theorethical discussion bullying is presented as a phenomenon, especially how it is expressed among young children and groups of children in early childhood education. The prevention, handling and consequenses of bullying are described. The regulations and laws concerning the subject are also presented.
Five personal interviews with eight teachers and two directors working in early childhood education were conducted. This qualitative method was used to investigate how bullying among small children, according to the respondents, is expressed. The respondents also described how they prevent bullying and how they intervene in the situations.
The results show that bullying among three to six years old children is manifested by social exclusing, pushing and negative comments. Bullying and violation is prevented by using educational material, discussions, zero tolerance, personnel being present and enhancing the comfort in the environment. The teachers interfere by discussing with the involved children, and monitoring their behaviour.
The study shows that the opinions about what should be interpreted as bullying varies a lot among the respondents. It would also be desirable to improve communication between teachers and parents. It is also important to have a functional action plan against bullying.
I teoridelen presenteras vad mobbning är samt specifikt hur fenomentet manifesteras bland småbarn och i barngrupper inom småbarnspedagogiken. Även mobbningens konsekvenser beskrivs. Ur en småbarnspedagogisk synvinkel behandlas mobbningsförebyggande arbete, hantering av mobbning samt lagar och förordningar som korrelerar ämnet.
Med en kvalitativ undersökningsmetod, i form av fem personliga intervjuer, redogörs hur åtta pedagoger och två föreståndare inom småbarnspedagogiken anser att mobbning bland tre- till sexåringar uttrycks samt hur de genomför mobbningsförebyggande arbete och ingriper i mobbningssituationer.
Resultatet visar att mobbning bland tre- till sexåringar främst förekommer genom utfrysning, knuffar och negativa kommentarer. Enligt respondenterna förebyggs mobbning och kränkningar genom användning av pedagogiska material, diskussion, nolltolerans, närvarande personal och främjande av trivsel. Hantering av mobbning sker främst genom att en pedagog diskuterar med de inblandade barnen och övervakar dem i fortsättningen.
Studien visar att pedagogers åsikter varierar huruvida mobbning förekommer bland småbarn och om mobbning är rätt begrepp att använda. Därtill kan det konstateras att kontakten till föräldrar samt uppgörande och användning av handlingsplanen mot mobbning kunde förbättras.
In the theorethical discussion bullying is presented as a phenomenon, especially how it is expressed among young children and groups of children in early childhood education. The prevention, handling and consequenses of bullying are described. The regulations and laws concerning the subject are also presented.
Five personal interviews with eight teachers and two directors working in early childhood education were conducted. This qualitative method was used to investigate how bullying among small children, according to the respondents, is expressed. The respondents also described how they prevent bullying and how they intervene in the situations.
The results show that bullying among three to six years old children is manifested by social exclusing, pushing and negative comments. Bullying and violation is prevented by using educational material, discussions, zero tolerance, personnel being present and enhancing the comfort in the environment. The teachers interfere by discussing with the involved children, and monitoring their behaviour.
The study shows that the opinions about what should be interpreted as bullying varies a lot among the respondents. It would also be desirable to improve communication between teachers and parents. It is also important to have a functional action plan against bullying.