Musiikinopiskelijoiden ajankäytön hallinta
Kujanpää, Paula (2020)
Kujanpää, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711901
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella musiikin opiskelun vaikutusta Centria-ammattikorkeakoulun musiikinopiskelijoiden ajankäytön hallintaan ja hyvinvointiin. Tavoitteena oli saada vastauksia kysymyksiin, kokevatko opiskelijat musiikin opiskelun epäsäännölliseksi? Jos kokevat, onko se vaikuttanut jotenkin myös heidän muuhun elämäänsä? Jos on, niin miten?
Aineistossa käsittelen, mitä hyvä ajankäytön hallinta sisältää ja mitä asioita täytyy ottaa huomioon aikataulujen suunnittelussa. Tarkastelen sitä, miten säännölliset elämäntavat tukevat opiskelijan hyvinvointia ja kykyä oppia. Lisäksi kerron muusikoiden kokemista paineista ja stressitilanteista.
Tässä laadullisessa kyselytutkimuksessa on käytetty fenomenologista tutkimusotetta, sillä osaan kysymyksistä oli mahdollisuus vastata omakohtaiseen kokemukseen pohjautuen. Toteutin tutkimuksen Google Forms -kyselylomakkeella, jonka jaoin opiskelijoille sähköpostin välityksellä. Kyselyyn vastasi yhteensä kaksikymmentäseitsemän musiikinopiskelijaa ja heistä kaksikymmentäkuusi koki musiikin opiskelun enemmän tai vähemmän epäsäännölliseksi. Suurin osa vastanneista koki opiskelun vaikuttaneen negatiivisesti myös muuhun elämään, kuten vapaa-ajan vähyyteen sekä säännöllisten elämäntapojen ylläpitämiseen. Kaikki opiskelijat kertoivat tekevänsä omia aikatauluja, mutta kaikki eivät kokeneet pystyvänsä pitämään niistä kiinni. Vastanneista kaksikymmentäyksi opiskelijaa toivoikin, että oppilaitos tarjoaisi enemmän opetusta ajan- ja elämänhallinnasta.
Aineistossa käsittelen, mitä hyvä ajankäytön hallinta sisältää ja mitä asioita täytyy ottaa huomioon aikataulujen suunnittelussa. Tarkastelen sitä, miten säännölliset elämäntavat tukevat opiskelijan hyvinvointia ja kykyä oppia. Lisäksi kerron muusikoiden kokemista paineista ja stressitilanteista.
Tässä laadullisessa kyselytutkimuksessa on käytetty fenomenologista tutkimusotetta, sillä osaan kysymyksistä oli mahdollisuus vastata omakohtaiseen kokemukseen pohjautuen. Toteutin tutkimuksen Google Forms -kyselylomakkeella, jonka jaoin opiskelijoille sähköpostin välityksellä. Kyselyyn vastasi yhteensä kaksikymmentäseitsemän musiikinopiskelijaa ja heistä kaksikymmentäkuusi koki musiikin opiskelun enemmän tai vähemmän epäsäännölliseksi. Suurin osa vastanneista koki opiskelun vaikuttaneen negatiivisesti myös muuhun elämään, kuten vapaa-ajan vähyyteen sekä säännöllisten elämäntapojen ylläpitämiseen. Kaikki opiskelijat kertoivat tekevänsä omia aikatauluja, mutta kaikki eivät kokeneet pystyvänsä pitämään niistä kiinni. Vastanneista kaksikymmentäyksi opiskelijaa toivoikin, että oppilaitos tarjoaisi enemmän opetusta ajan- ja elämänhallinnasta.