Mörk turism : Närvaro samt marknadsföring på Åland
Engman, Janina; Westerlund, Matilda (2020)
Engman, Janina
Westerlund, Matilda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714231
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka om attraktioner relaterade till mörk turism finns på Åland, och hur de marknadsförs.
Vi har undersökt detta ämne genom att intervjua representanter från åländska turistorganisationer samt historiker, och genom dessa intervjuer har vi fått en inblick till hur marknaden ser ut idag.
Detta arbete är baserat på är olika marknadsföringsteorier - marknadsmixen, storytelling och destinationsmarknadsföring - och teorin om turismens samt den mörka turismens kategorisering.
Slutsatsen som kan dras utgående från undersökningen är att potential finns för att utveckla turistattraktioner inom mörk turism. På Åland finns ett flertal historiska platser som kunde förfinas och utvecklas samt marknadsföras inom denna nisch.
Vi har undersökt detta ämne genom att intervjua representanter från åländska turistorganisationer samt historiker, och genom dessa intervjuer har vi fått en inblick till hur marknaden ser ut idag.
Detta arbete är baserat på är olika marknadsföringsteorier - marknadsmixen, storytelling och destinationsmarknadsföring - och teorin om turismens samt den mörka turismens kategorisering.
Slutsatsen som kan dras utgående från undersökningen är att potential finns för att utveckla turistattraktioner inom mörk turism. På Åland finns ett flertal historiska platser som kunde förfinas och utvecklas samt marknadsföras inom denna nisch.