Outbound-logistik - Gör det rätt på första gången! En studie om risker i företagens utgående logistik som kan förorsaka försämrad leveransservice.
Härkönen, Antti (2020)
Härkönen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814956
Tiivistelmä
Logistiken utvecklas fortsättningsvis. De två största utvecklingsdrivande aspekter är kun-dens växande inverkan och uppkomsten av försörjningskedjor. Försörjningskedjor är ked-jor av företag som samverkar med varandra, genom utbyte av material, information och kapital. Kedjorna ses som värdeskapande helheter, där varje medverkande företag måste identifiera sin egen roll och anpassa sin verksamhet enligt den. Leveransservicen är en av de få kontaktpunkterna med slutliga kunden i försörjningskedjan, därmed kundernas väx-ande inverkan betyder att företaget som har rollen att utföra leveransservicen har en väl-digt viktig uppgift. Om kunden är inte nöjd med leveransservicen, har hela kedjan miss-lyckats i kundens ögon. Utöver inbound- och inhouse-logistik är outbound-logistik en av de tre flöden inom ett logistikföretag. Outbound-logistik är förberedande verksamheten som inleder leveransservicen. Till outbound-logistik hör allt från kundordermottagning till plockning, packning och lastning. Outbound-logistikens risker har direkt kontakt med le-veransservicens kvalitet, därför ska detta ämne undersökas. Syftet med studien är att kart-lägga samt analysera risker i logistikföretagens outbound-logistiksprocesser som kan för-sämra leveransservicen och samtidigt kartlägga lösningar till dessa risker. Detta undersök-tes med kvalitativa semi-strukturerade intervjuer. Personer i fem små eller medelstora fö-retag intervjuades. I studien behandlas inga produktionsprocesser eller företagens externa risker. Centrala teman som uppkommer i teorin är risker och riskhantering, logistikens olika flöden på försörjningskedjanivå och företagsnivå, vilka är basen för de mer detalje-rade teman - som lagerhantering och kundorderhantering – när outbound-logistik och le-veransservice analyseras. I studien är outbound-logistiken indelad i fyra delar, delarna är distinkta arbetsmoment vilka alla har sina egna risker. Empiriska studien avslöjade stora skillnader i företagens processer. Mönster kom fram om vilka delar av outbound-logistiken är mest riskabla samt vilka verkar vara de bästa sätt att förebygga risker i de olika skeden. Studien indikerar att desto mer teknologi, desto bättre är läget. Oftast räck-er inte resurserna till för att nå detta. Därmed färdighet att investera i teknologi som ERP-system och elektroniska hjälpredskap i lagret är ett stort steg att förebygga de vanligaste riskerna i outbound-logistiken och kan anses som en rekommendation för att ge bättre förutsättningar för leveransservicen