Neuvonpito itseohjautuvan organisaation käytänteenä
Vuori, Johanna; Martela, Frank (2020)
Vuori, Johanna
Martela, Frank
Editoija
Huhtinen, Aki-Mauri
Melgin, Elina
ProCom Viestinnän ammattilaiset ry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072047500
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072047500
Tiivistelmä
Itseohjautuva organisaatio toimii vallan hajauttamista ja yhteisöllisyyttä tukevien käytänteiden kautta. Perinteiseen hierarkkiseen organisaatioon verrattuna itseohjautuvan organisaation viestintä on hallitsematonta. Tutkimme itseohjautuvien organisaatioiden käytänteitä. Kiinnitämme tässä artikkelissa huomion case-organisaation käyttämään neuvonpitoprosessiin. Neuvonpitoprosessissa työntekijä kysyy neuvoa kaikilta, jotka tietävät päätöksenteon kohteena olevasta asiasta ja joihin päätös vaikuttaa. Nostamme esiin kaksi neuvonpitoon liittyvää paradoksia ja pohdimme, mikä on viestinnän ammattilaisten rooli itseohjautuvassa organisaatiossa.