B2B-pienyrityksen myynnin kasvattaminen inbound-markkinoinnin keinoin
Ilonen, Matias (2020)
Ilonen, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082419843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082419843
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona B2B-pienyritykselle Toolx Oy:lle ja sen tarkoituksena oli luoda käytännön ohjeet inbound-markkinoinnin toteuttamiseen yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli ohjeiden avulla kasvattaa yrityksen myyntiä pitkällä aikavälillä lisäämällä sen näkyvyyttä digitaalisissa kanavissa sekä parantamalla brändin tunnettuutta. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten saadaan B2B-asiakas ottamaan yhteyttä sekä tilaamaan käyttämättä perinteisiä outbound-markkinoinnin keinoja – myös olemassa olevan asiakkaan sitouttamisen keinoja käytiin läpi.
Työssä käytiin läpi, mitä tarkoitetaan inbound-markkinoinnilla ja mitä eri osa-alueita se pitää sisällään. Teoriaosuus koostui B2B- ja inbound-markkinoinnin käsitteiden ja osa-alueiden avaamisesta – mm. mitä tarkoitetaan sisältömarkkinoinnilla tai hakukoneoptimoinnilla. Lähteinä teoriaosuudelle käytettiin ajankohtaisia materiaaleja, kuten kirjoja sekä erilaisia verkkomateriaaleja.
Osana opinnäytetyötä tehtiin myös kvantitatiivinen kyselytutkimus Toolx Oy:n nykyisille asiakkaille sekä sosiaalisen median seuraajille, jotta saatiin tietää, mitä markkinointitapoja ja -kanavia asiakkaat suosivat. Tutkimuksella saatiin myös tietää, onko esimerkiksi iällä vaikutusta digitaalisten kanavien käyttöön ja mieltävätkö asiakkaat jo tehdyt uudistukset hyviksi.
Tutkimuksesta selvisi, että nykyiset asiakkaat ja alan ammattilaiset käyttävät ahkerasti digitaalisia kanavia – iästä ja ammatista riippumatta. Vastaajat myös kertoivat olevansa tyytyväisiä kotisivujen uudistuksiin, visuaaliseen ilmeeseen sekä käytettävyyteen eri laitteilla. Yrityksellä on näin ollen kaikki edellytykset onnistuneeseen inbound-markkinointiin digitaalisissa kanavissa.
Teorian, tutkimuksen sekä analytiikan perusteella luotiin kokonaisvaltainen markkinointistrategia Toolx Oy:lle kanavittain. Työssä käytiin läpi, millaista sisältöä tulee julkaista ja mitä toimenpiteitä pitää tehdä seuraavissa kanavissa: verkkosivut ja verkkokauppa, sosiaalinen media sekä sähköposti. Myös sivuston nopeuden optimointiin ja hakukoneoptimointiin annettiin konkreettisia ohjeita.
Työssä käytiin läpi, mitä tarkoitetaan inbound-markkinoinnilla ja mitä eri osa-alueita se pitää sisällään. Teoriaosuus koostui B2B- ja inbound-markkinoinnin käsitteiden ja osa-alueiden avaamisesta – mm. mitä tarkoitetaan sisältömarkkinoinnilla tai hakukoneoptimoinnilla. Lähteinä teoriaosuudelle käytettiin ajankohtaisia materiaaleja, kuten kirjoja sekä erilaisia verkkomateriaaleja.
Osana opinnäytetyötä tehtiin myös kvantitatiivinen kyselytutkimus Toolx Oy:n nykyisille asiakkaille sekä sosiaalisen median seuraajille, jotta saatiin tietää, mitä markkinointitapoja ja -kanavia asiakkaat suosivat. Tutkimuksella saatiin myös tietää, onko esimerkiksi iällä vaikutusta digitaalisten kanavien käyttöön ja mieltävätkö asiakkaat jo tehdyt uudistukset hyviksi.
Tutkimuksesta selvisi, että nykyiset asiakkaat ja alan ammattilaiset käyttävät ahkerasti digitaalisia kanavia – iästä ja ammatista riippumatta. Vastaajat myös kertoivat olevansa tyytyväisiä kotisivujen uudistuksiin, visuaaliseen ilmeeseen sekä käytettävyyteen eri laitteilla. Yrityksellä on näin ollen kaikki edellytykset onnistuneeseen inbound-markkinointiin digitaalisissa kanavissa.
Teorian, tutkimuksen sekä analytiikan perusteella luotiin kokonaisvaltainen markkinointistrategia Toolx Oy:lle kanavittain. Työssä käytiin läpi, millaista sisältöä tulee julkaista ja mitä toimenpiteitä pitää tehdä seuraavissa kanavissa: verkkosivut ja verkkokauppa, sosiaalinen media sekä sähköposti. Myös sivuston nopeuden optimointiin ja hakukoneoptimointiin annettiin konkreettisia ohjeita.