Kaveritaitojen tukeminen : Menetelmäkansio varhaiskasvattajille
Tolonen, Milja-Maria (2020)
Tolonen, Milja-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621659
Tiivistelmä
Kaveritaidot tarkoittavat olennaisia vuorovaikutustaitoja vertaisten kanssa toimiessa. Suhteet toisiin lapsiin alkavat muodostua jo varhaisessa iässä. Näin ollen varhaiskasvatuksen kenttä on yksi keskeisimmistä kehitysympäristöistä näille suhteille ja niiden tukemiselle. Kaveritaitoja harjoitellessa pyritään lasten yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemiseen sekä vahvistamaan kaverisuhteita ja edistämään myönteisen ryhmähengen kehittymistä.
Tämä opinnäytetyö toteutui toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ja vahvistaa 4–5-vuotiaiden lasten kaveritaitoja varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tehtävä oli tarjota varhaiskasvatuksen työntekijöille käyttöön erilaisia menetelmiä, joita he pystyvät soveltamaan työskentelyssä. Opinnäytetyön tuotos oli menetelmäkansio, joka sisältää erilaisia harjoituksia liittyen kaveritaitoihin, tunnetaitoihin sekä yhteistyötaitoihin ja ryhmässä toimimiseen.
Toimeksiantajan tarpeita lasten kaveritaidoista kartoitettiin kyselylomakkeella, joiden pohjalta valmis materiaali muodostui. Jatkokehittämismahdollisuutena menetelmäkansioon voisi olla arviointiosio, joka mahdollistaisi lasten osallistamisen menetelmien arvioimiseen. Arviointia voisi toteuttaa myös lasten kaveritaitojen kehittymisen näkökulmasta. Lisäksi menetelmäkansiota on mahdollista laajentaa lisäämällä siihen uusia harjoituksia tai soveltamalla kansiossa jo valmiina olevia menetelmiä.
Tämä opinnäytetyö toteutui toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ja vahvistaa 4–5-vuotiaiden lasten kaveritaitoja varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tehtävä oli tarjota varhaiskasvatuksen työntekijöille käyttöön erilaisia menetelmiä, joita he pystyvät soveltamaan työskentelyssä. Opinnäytetyön tuotos oli menetelmäkansio, joka sisältää erilaisia harjoituksia liittyen kaveritaitoihin, tunnetaitoihin sekä yhteistyötaitoihin ja ryhmässä toimimiseen.
Toimeksiantajan tarpeita lasten kaveritaidoista kartoitettiin kyselylomakkeella, joiden pohjalta valmis materiaali muodostui. Jatkokehittämismahdollisuutena menetelmäkansioon voisi olla arviointiosio, joka mahdollistaisi lasten osallistamisen menetelmien arvioimiseen. Arviointia voisi toteuttaa myös lasten kaveritaitojen kehittymisen näkökulmasta. Lisäksi menetelmäkansiota on mahdollista laajentaa lisäämällä siihen uusia harjoituksia tai soveltamalla kansiossa jo valmiina olevia menetelmiä.