Hyvinvointijohtaminen hajautetussa organisaatiossa
Lindholm, Noora (2020)
Lindholm, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hyvinvointijohtamisen menetelmien toteutumista käytännössä yhteisellä työpaikalla asiakasyrityksessä toimivien ulkoisten työntekijöiden näkökulmasta, sekä selvittää mahdollisia kehittämistarpeita yhteisen työpaikan ulkoisten työntekijöiden hyvinvoinnin edistämisessä ja johtamisessa esihenkilöiden näkökulmasta.
Työn toteutuksen lähtökohtana ja tarpeellisuutena voidaan pitää mie-lenterveydellisistä syistä johtuvien sairauspoissaolojen määrän merkittävää kasvua, varsinkin asiantuntija- ja tietotyössä. Mielen hyvinvoinnin merkitys yksilön työssäjaksamiselle, työpanokselle ja sitä kautta yrityksen menestykselle on ilmeinen.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostaa kirjallisuus- ja artikkelitutkimus. Toisena aineistonkeruumenetelmänä toteutettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää yhdistelevä kysely asiakasyritykseen sijoitetuille ulkoisille työntekijöille. Kolmantena aineistonkeruumenetelmänä toteutettiin laadullinen teemahaastattelu esihenkilöasemassa oleville asiantuntijoille.
Tutkitun aineiston perusteella voidaan päätellä, että ulkoisten työntekijöiden hyvinvointia edesautettaisiin lisäämällä asiakasyrityksen ja ulkoisten työntekijöiden työnantajayritysten välistä vuoropuhelua, lisäämällä palautteenantoa, yhtenäistämällä palkitsemismenetelmiä, laajentamalla osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ja lisäämällä viestinnän läpinäkyvyyttä.
Työn toteutuksen lähtökohtana ja tarpeellisuutena voidaan pitää mie-lenterveydellisistä syistä johtuvien sairauspoissaolojen määrän merkittävää kasvua, varsinkin asiantuntija- ja tietotyössä. Mielen hyvinvoinnin merkitys yksilön työssäjaksamiselle, työpanokselle ja sitä kautta yrityksen menestykselle on ilmeinen.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostaa kirjallisuus- ja artikkelitutkimus. Toisena aineistonkeruumenetelmänä toteutettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää yhdistelevä kysely asiakasyritykseen sijoitetuille ulkoisille työntekijöille. Kolmantena aineistonkeruumenetelmänä toteutettiin laadullinen teemahaastattelu esihenkilöasemassa oleville asiantuntijoille.
Tutkitun aineiston perusteella voidaan päätellä, että ulkoisten työntekijöiden hyvinvointia edesautettaisiin lisäämällä asiakasyrityksen ja ulkoisten työntekijöiden työnantajayritysten välistä vuoropuhelua, lisäämällä palautteenantoa, yhtenäistämällä palkitsemismenetelmiä, laajentamalla osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ja lisäämällä viestinnän läpinäkyvyyttä.