Lentoturvallisuus matkustajan näkökulmasta
Kettunen, Roosa (2020)
Kettunen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824865
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön päätarkoitus on kartoittaa, miten suomalaiset matkustajat kokevat lentoturvallisuuden. Opinnäytetyön alaongelmina paneudutaan siihen, kiinnittävätkö matkustajat huomiota lennolla tehtäviin turvallisuusohjeisiin ja -tarkistuksiin sekä tietävätkö he niiden perimmäisiä syitä. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat matkustajan turvallisuuden tunteeseen lennolla ja voisiko niitä joillakin keinoilla lisätä.
Opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan turvallisuutta lentokentällä ja lentokoneessa lennon aikana. Työtä taustoitetaan käymällä läpi, mitä lentoturvallisuuteen liittyy ja ketkä eri toimijat siitä huolehtivat. Lentoturvallisuuden viitekehyksessä otetaan huomioon tapahtuneet lento-onnettomuudet, niihin johtaneet syyt sekä aiemmista lento-onnettomuuksista kertynyt tieto. Viitekehyksessä perehdytään asiakaskokemukseen: mitä asiakaskokemus tarkoittaa, miten se liittyy lentoturvallisuuteen ja turvallisuuden tunteeseen. Viitekehyksen keskiössä ovat digiajan vaikutus palveluihin lentokentällä ja lennon aikana.
Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä kyselytutkimuksena. Kysely on julkaistu opinnäytetyön toimeksiantajan, Rantapallon verkkosivustolla lokakuussa 2020 ja siihen vastasi yhteensä 282 sivustolla kävijää. Kyselyn tekemiseen on käytetty Webropol-työkalua.
Lentoturvallisuus on koettu kyselyyn vastanneiden mukaan hyväksi. Tuloksissa on noussut esiin kuitenkin myös ennakkoluuloja joitakin lentoyhtiöitä kohtaan. Suurin osa vastaajista kertoi seuraavansa turvallisuusohjeistusta lähes aina, mutta monia sen samankaltaisuus ärsytti.
Vastaajat tietävät hyvin, miksi erilaisia turvallisuustoimenpiteitä tehdään ja miten ne liittyvät turvallisuuteen. He toivovat lennolla esitettävään turvallisuusohjeistukseen vaihtelua ja erilaisia esitystapoja. Vastaajat ehdottavat myös turvaohjeistuksen saamista jo lähtöportilla ennen lentoa esimerkiksi videoesityksen avulla. Vastaajien mielestä videolla voitaisiin näyttää konkreettisesti, miten mahdollisessa hätätilanteessa tulisi toimia. Lisäksi kyselyn avulla selviää, että lentopelkoisten matkustajien turvallisuuden tunnetta lisäisi lennolla se, että kapteeni kuuluttaisi tulevista turbulensseista eli ilmakuopista etukäteen sekä sen, etteivät ne aiheuta lentokoneelle vaaraa.
Opinnäytetyö on tärkeä, sillä sen avulla mitataan matkustajien saaman ohjeistuksen ymmärtämistä, heidän turvallisuuden tunnettaan lennolla ja miten sitä voisi parantaa. Kyselyyn vastanneiden palautteet ja ideat ovat hyödyllisiä kehitysehdotuksia lentoyhtiöille tulevaisuutta ajatellen.
Opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan turvallisuutta lentokentällä ja lentokoneessa lennon aikana. Työtä taustoitetaan käymällä läpi, mitä lentoturvallisuuteen liittyy ja ketkä eri toimijat siitä huolehtivat. Lentoturvallisuuden viitekehyksessä otetaan huomioon tapahtuneet lento-onnettomuudet, niihin johtaneet syyt sekä aiemmista lento-onnettomuuksista kertynyt tieto. Viitekehyksessä perehdytään asiakaskokemukseen: mitä asiakaskokemus tarkoittaa, miten se liittyy lentoturvallisuuteen ja turvallisuuden tunteeseen. Viitekehyksen keskiössä ovat digiajan vaikutus palveluihin lentokentällä ja lennon aikana.
Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä kyselytutkimuksena. Kysely on julkaistu opinnäytetyön toimeksiantajan, Rantapallon verkkosivustolla lokakuussa 2020 ja siihen vastasi yhteensä 282 sivustolla kävijää. Kyselyn tekemiseen on käytetty Webropol-työkalua.
Lentoturvallisuus on koettu kyselyyn vastanneiden mukaan hyväksi. Tuloksissa on noussut esiin kuitenkin myös ennakkoluuloja joitakin lentoyhtiöitä kohtaan. Suurin osa vastaajista kertoi seuraavansa turvallisuusohjeistusta lähes aina, mutta monia sen samankaltaisuus ärsytti.
Vastaajat tietävät hyvin, miksi erilaisia turvallisuustoimenpiteitä tehdään ja miten ne liittyvät turvallisuuteen. He toivovat lennolla esitettävään turvallisuusohjeistukseen vaihtelua ja erilaisia esitystapoja. Vastaajat ehdottavat myös turvaohjeistuksen saamista jo lähtöportilla ennen lentoa esimerkiksi videoesityksen avulla. Vastaajien mielestä videolla voitaisiin näyttää konkreettisesti, miten mahdollisessa hätätilanteessa tulisi toimia. Lisäksi kyselyn avulla selviää, että lentopelkoisten matkustajien turvallisuuden tunnetta lisäisi lennolla se, että kapteeni kuuluttaisi tulevista turbulensseista eli ilmakuopista etukäteen sekä sen, etteivät ne aiheuta lentokoneelle vaaraa.
Opinnäytetyö on tärkeä, sillä sen avulla mitataan matkustajien saaman ohjeistuksen ymmärtämistä, heidän turvallisuuden tunnettaan lennolla ja miten sitä voisi parantaa. Kyselyyn vastanneiden palautteet ja ideat ovat hyödyllisiä kehitysehdotuksia lentoyhtiöille tulevaisuutta ajatellen.