MAAHANMUUTTAJAOPISKELIJOIDEN KOULUVIIHTYVYYS OULUN AIKUISLUKIOSSA
Okkonen, Seija; Riihijärvi, Essi (2020)
Okkonen, Seija
Riihijärvi, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225741
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, esiintyykö Oulun aikuislukiossa maahanmuuttajaopiskelijoiden keskuudessa koulukiusaamista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, pystyvätkö opiskelijat kertomaan asioistaan kenellekään. Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia kiusaamisen esiintyvyyttä ja tuottaa tietoa ja ratkaisuehdotuksia oppilaitokselle, edistää sitä kautta maahanmuuttajaopiskelijoiden kouluviihtyvyyttä. Oppilaitoksen henkilökunta voi jatkossa käyttää tietoa hyväksi opiskelijoiden kouluviihtyvyyttä edistävien toimenpiteiden kehittämisessä. Opinnäytetyön aihepiiri hahmottui luontevasti keskusteltuamme Turvallinen Oulu –hankkeessa työskentelevien ohjaajien kanssa. Hankkeen tällä osa-alueella pyritään edistämään maahanmuuttajien kotoutumista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden kouluviihtyvyyttä kiusaamisen, häirinnän, yksinäisyyden kokemisena ja kokemuksena siitä, voiko opiskelija puhua asioistaan koulussa. Nämä ovat aikaisempien tutkimusten mukaan keskeisimpiä kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kysymykset oli jaoteltu teoriaosuutta mukaillen seuraaviin aihealueisiin: koulun olosuhteet avoimelle keskustelulle, koulukiusaaminen, seksuaalinen häirintä ja sosiaaliset suhteet. Kysely toteutettiin selkokielisenä Webropol –kyselynä Oulun aikuislukion maahanmuuttajaopiskelijoille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 118 ja vastausprosentti oli 54%. Tutkimusjoukko koostui Oulun aikuislukion 11 ryhmästä, joissa oli yhteensä 220 opiskelijaa. Opiskelijoista reilu kaksi kolmasosaa on miehiä, opiskelijoiden keski-ikä on noin 26 vuotta. Vastaukset kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, Webropol –ohjelmaa apuna käyttäen. Strukturoitu kyselylomake sisälsi 19 kysymystä, jotka opinnäytetyön tekijät analysoivat ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että opiskelijat kokevat kouluviihtyvyytensä pääosin hyvänä, koulun rauhalliseksi, turvalliseksi ja tasa-arvoiseksi. Tuloksista ilmenee myös, että lähes neljännes vastaajista kertoo tulleensa kiusatuksi. Lisäksi vastaajista noin 10% on tullut ahdistelluksi tai seksuaalisesti häirityksi. Tutkimuksen tulosten mukaan yli 80% vastaajista kertoo uskaltavansa kertoa mielipiteensä, puhua asioistaan ja kokevansa, että opettajat haluavat tietää, mitä heille kuuluu. Yli 50-vuotiaiden ikäryhmässä korostui muihin ikäryhmiin nähden kaverittomuutta sekä koulussa että vapaa-ajalla; lähes 70% vastaajista kertoi, ettei heillä ole yhtään kaveria vapaa-ajallaan.
Oulun aikuislukio voi hyödyntää tutkimustuloksia suunnitellessaan toimenpiteitä, joilla opiskelijoiden kouluviihtyvyyttä voitaisiin tulevaisuudessa parantaa. Jatkossa tutkimusaiheet Oulun aikuislukiolla voisivatkin liittyä kiusaamiseen ja sen monimuotoisuuteen, jotta siitä puhuminen ja kertominen tulisi entistä luontevammaksi.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden kouluviihtyvyyttä kiusaamisen, häirinnän, yksinäisyyden kokemisena ja kokemuksena siitä, voiko opiskelija puhua asioistaan koulussa. Nämä ovat aikaisempien tutkimusten mukaan keskeisimpiä kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kysymykset oli jaoteltu teoriaosuutta mukaillen seuraaviin aihealueisiin: koulun olosuhteet avoimelle keskustelulle, koulukiusaaminen, seksuaalinen häirintä ja sosiaaliset suhteet. Kysely toteutettiin selkokielisenä Webropol –kyselynä Oulun aikuislukion maahanmuuttajaopiskelijoille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 118 ja vastausprosentti oli 54%. Tutkimusjoukko koostui Oulun aikuislukion 11 ryhmästä, joissa oli yhteensä 220 opiskelijaa. Opiskelijoista reilu kaksi kolmasosaa on miehiä, opiskelijoiden keski-ikä on noin 26 vuotta. Vastaukset kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, Webropol –ohjelmaa apuna käyttäen. Strukturoitu kyselylomake sisälsi 19 kysymystä, jotka opinnäytetyön tekijät analysoivat ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että opiskelijat kokevat kouluviihtyvyytensä pääosin hyvänä, koulun rauhalliseksi, turvalliseksi ja tasa-arvoiseksi. Tuloksista ilmenee myös, että lähes neljännes vastaajista kertoo tulleensa kiusatuksi. Lisäksi vastaajista noin 10% on tullut ahdistelluksi tai seksuaalisesti häirityksi. Tutkimuksen tulosten mukaan yli 80% vastaajista kertoo uskaltavansa kertoa mielipiteensä, puhua asioistaan ja kokevansa, että opettajat haluavat tietää, mitä heille kuuluu. Yli 50-vuotiaiden ikäryhmässä korostui muihin ikäryhmiin nähden kaverittomuutta sekä koulussa että vapaa-ajalla; lähes 70% vastaajista kertoi, ettei heillä ole yhtään kaveria vapaa-ajallaan.
Oulun aikuislukio voi hyödyntää tutkimustuloksia suunnitellessaan toimenpiteitä, joilla opiskelijoiden kouluviihtyvyyttä voitaisiin tulevaisuudessa parantaa. Jatkossa tutkimusaiheet Oulun aikuislukiolla voisivatkin liittyä kiusaamiseen ja sen monimuotoisuuteen, jotta siitä puhuminen ja kertominen tulisi entistä luontevammaksi.