Pelituntuman suunnittelu ja toteutus 2D-toimintapeleissä
Kallio, Kristian (2020)
Kallio, Kristian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325927
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin pelituntuman roolia videopeleissä ja niiden kehityksessä. Työssä määriteltiin pelituntuma, juissi ja öljy käsitteinä sekä pelituntuman mittaaminen käyttämällä pelituntuman metriikoita.
Pelituntumalle tarpeellisiksi elementeiksi todettiin reaaliaikainen kontrolli, spatiaalinen simulaatio ja viimeistely. Pelituntumaa voidaan myös mitata, vaikka mitattaessa metriikat ovatkin usein subjektiivisia. Pelituntuman metriikoiksi määriteltiin syöte, vaste, konteksti, metafora, viimeistely, säännöt ja yhtenäisyys. Juissin luokiteltiin olevan mitattavissa viimeistelynä, kun taas öljy liittyy eniten vasteeseen ja kontekstiin.
Pelituntuman todettiin vaikuttavan pelaamiseen lähinnä hetkittäisessä pelaamisessa, mutta voi myös sääntöjen kautta vaikuttaa pelaajan pitkäaikaiseen motivaatioon. Juissi vahvistaa pelin palautetta pelaajan syötteeseen tai tilan vaihtumiseen audiovisuaalisilla efekteillä, kun taas öljy minimoi pelaajan vaivaa syötteiden tekemiseen ja auttaa peliä tulkitsemaan syötteiden haluttuja tuloksia joustavammin.
Työssä tehtiin tasohyppelypeli ja paikallinen moninpeli. Peleihin suunniteltiin ja implementoitiin tehokeinoja, joilla pelituntumaa parannettiin. Käytetyt tehokeinot keskittyivät tasohyppelypelissä eniten pelaajan syötteen luotettavampaan tulkitsemiseen ja intuitiivisempaan tasosuunnitteluun, kun taas moninpelissä pelituntumaa parannettiin lähinnä juissaamisella. Real-time control, spatial simulation and polish were deemed necessary for game feel to exist. Game feel can also be measured through metrics, although they were deemed mostly subjective. Defined metrics are input, response, context, metaphor, polish, rules, and consistency. Juice was determined to be measurable through polish while oil was linked primarily to response and context.
Game feel was proved to impact mostly the moment-to-moment gameplay, although rules can also affect the player’s motivation in the long run. Juice reinforces the feedback that games give to inputs and chang-ing of states by the use of audiovisual effects, while oil minimizes player effort when making inputs and helps the game interpret the wanted response for the input more flexibly.
A platformer and a local multiplayer game were made as a part of this thesis. Game feel was improved by implementing means specific to both genres of the games. In the platformer, game feel was improved mainly by making the player’s input more reliably interpreted via the use of oil and making level design more intuitive. Juice was the primary means of improving game feel in the local multiplayer game.
Pelituntumalle tarpeellisiksi elementeiksi todettiin reaaliaikainen kontrolli, spatiaalinen simulaatio ja viimeistely. Pelituntumaa voidaan myös mitata, vaikka mitattaessa metriikat ovatkin usein subjektiivisia. Pelituntuman metriikoiksi määriteltiin syöte, vaste, konteksti, metafora, viimeistely, säännöt ja yhtenäisyys. Juissin luokiteltiin olevan mitattavissa viimeistelynä, kun taas öljy liittyy eniten vasteeseen ja kontekstiin.
Pelituntuman todettiin vaikuttavan pelaamiseen lähinnä hetkittäisessä pelaamisessa, mutta voi myös sääntöjen kautta vaikuttaa pelaajan pitkäaikaiseen motivaatioon. Juissi vahvistaa pelin palautetta pelaajan syötteeseen tai tilan vaihtumiseen audiovisuaalisilla efekteillä, kun taas öljy minimoi pelaajan vaivaa syötteiden tekemiseen ja auttaa peliä tulkitsemaan syötteiden haluttuja tuloksia joustavammin.
Työssä tehtiin tasohyppelypeli ja paikallinen moninpeli. Peleihin suunniteltiin ja implementoitiin tehokeinoja, joilla pelituntumaa parannettiin. Käytetyt tehokeinot keskittyivät tasohyppelypelissä eniten pelaajan syötteen luotettavampaan tulkitsemiseen ja intuitiivisempaan tasosuunnitteluun, kun taas moninpelissä pelituntumaa parannettiin lähinnä juissaamisella.
Game feel was proved to impact mostly the moment-to-moment gameplay, although rules can also affect the player’s motivation in the long run. Juice reinforces the feedback that games give to inputs and chang-ing of states by the use of audiovisual effects, while oil minimizes player effort when making inputs and helps the game interpret the wanted response for the input more flexibly.
A platformer and a local multiplayer game were made as a part of this thesis. Game feel was improved by implementing means specific to both genres of the games. In the platformer, game feel was improved mainly by making the player’s input more reliably interpreted via the use of oil and making level design more intuitive. Juice was the primary means of improving game feel in the local multiplayer game.