Vahinkokorjaamon kokonaisprosessin kehittäminen
Pyötsiä, Erik (2020)
Pyötsiä, Erik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326002
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena on vahinkokorjaamon kokonaisprosessin kehittäminen Autoklinikka-yhtiöt Oy -yrityksessä. Työssä tarkastellaan Helsingin Herttoniemessä sijaitsevan Autoklinikan toimipisteen prosessia ja toimintatapoja sekä pyritään löytämään kokonaisprosessin keskeisimpiä ongelmakohtia. Tavoitteena on löytää ongelmiin ratkaisuja ja täten kehittää prosessia, erityisesti huomioiden asiakastyytyväisyys ja mahdollisimman sujuva yhteistyö vakuutusyhtiöiden kanssa.
Pinnalle nousseita aiheita vakuutusyhtiöiden suunnalta ovat erityisesti vauriokorjausten seisontapäivät, joita tulee saada lyhennettyä. Seisontapäivien määrä vaikuttaa myös olennaisesti asiakastyytyväisyyteen, joten aihe on hyvin merkityksellinen niin ikään Autoklinikan toiminnan kannalta. Tyytyväinen asiakas käyttää hyvin todennäköisesti Autoklinikan vauriokorjauspalveluita myös tulevaisuudessa mahdollisen vahingon sattuessa. Seisontapäivien ohella ajankohtaisia aiheita ovat vauriokorjausten tarkempi dokumentointi erityisesti valokuvien muodossa sekä vauriokorjausten yleinen laatu. Laadulla tarkoitetaan kokonaisuudessaan mm. töiden viimeistelyä, korjausohjeiden noudattamista ja Cabas-laskelmien huolellista tekemistä.
Työn tueksi laadittiin myös kyselylomake, joka lähetettiin sähköpostin välityksellä Autoklinikan muille toimipisteille. Lomakkeen avoimet kysymykset muodostettiin Herttoniemen toimipisteessä havaittujen ongelmakohtien ja haasteiden pohjalta, ja täten muilta toimipisteiltä saatujen vastausten myötä saatiin uusia näkemyksiä ongelmakohtien kehittämiseen sekä kokonaisprosessin tehostamiseen. Työhön laadittuja kehitysehdotuksia on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa käytännön tasolla, silmällä pitäen erityisesti seisontapäivien pituuksia ja asiakastyytyväisyyttä.
Pinnalle nousseita aiheita vakuutusyhtiöiden suunnalta ovat erityisesti vauriokorjausten seisontapäivät, joita tulee saada lyhennettyä. Seisontapäivien määrä vaikuttaa myös olennaisesti asiakastyytyväisyyteen, joten aihe on hyvin merkityksellinen niin ikään Autoklinikan toiminnan kannalta. Tyytyväinen asiakas käyttää hyvin todennäköisesti Autoklinikan vauriokorjauspalveluita myös tulevaisuudessa mahdollisen vahingon sattuessa. Seisontapäivien ohella ajankohtaisia aiheita ovat vauriokorjausten tarkempi dokumentointi erityisesti valokuvien muodossa sekä vauriokorjausten yleinen laatu. Laadulla tarkoitetaan kokonaisuudessaan mm. töiden viimeistelyä, korjausohjeiden noudattamista ja Cabas-laskelmien huolellista tekemistä.
Työn tueksi laadittiin myös kyselylomake, joka lähetettiin sähköpostin välityksellä Autoklinikan muille toimipisteille. Lomakkeen avoimet kysymykset muodostettiin Herttoniemen toimipisteessä havaittujen ongelmakohtien ja haasteiden pohjalta, ja täten muilta toimipisteiltä saatujen vastausten myötä saatiin uusia näkemyksiä ongelmakohtien kehittämiseen sekä kokonaisprosessin tehostamiseen. Työhön laadittuja kehitysehdotuksia on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa käytännön tasolla, silmällä pitäen erityisesti seisontapäivien pituuksia ja asiakastyytyväisyyttä.