Palauteprosessien kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa
Immonen, Juuli (2020)
Immonen, Juuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726439
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on sisäisten palauteprosessien kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa ja työ on tehty toimeksiantona OP Ryhmälle, jossa on käynnissä merkittävä työkulttuurin muutos kohti Enterprise Agile -mallin mukaista itseohjautuvaa tapaa työskennellä. Muutos on vaikuttanut organisaation palautekulttuuriin, ja opinnäytetyössä haluttiin selvittää ryhmässä työskentelevien asiantuntijoiden kokemuksia palautekulttuurin nykytilasta ja kehitystarpeita.
Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena, jonka pohjalta laadittiin nykytila-analyysi kuvaamaan kohdeorganisaation palautekulttuuria. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että palaute- ja vuorovaikutuskulttuuri koettiin yleisesti melko hyvänä ja avoimena. Kehityskohteina nousi esiin palauteprosessien määrämuotoisuus, käytännön jalkautuksen sekä palauteprosessien johtamisen puuttuminen.
OP:ssa palauteprosessit ovat muuttuneet esimieslähtöisestä palautteesta kohti vertais- ja tiimipalautteen merkitystä korostavaa tapaa toimia. Muutos vaatii työntekijöiltä itseohjautuvuutta ja ymmärrystä palautteen merkityksestä ammatillisen kehittymisen kannalta. Lopputuotoksena luotiin nykytila-analyysi sekä prosessikuvaus asiantuntijan palauteprosessista sekä esitettiin kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle. Niiden avulla organisaation palauteprosesseja voidaan kehittää asiantuntijatyötä paremmin tukeviksi.
Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena, jonka pohjalta laadittiin nykytila-analyysi kuvaamaan kohdeorganisaation palautekulttuuria. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että palaute- ja vuorovaikutuskulttuuri koettiin yleisesti melko hyvänä ja avoimena. Kehityskohteina nousi esiin palauteprosessien määrämuotoisuus, käytännön jalkautuksen sekä palauteprosessien johtamisen puuttuminen.
OP:ssa palauteprosessit ovat muuttuneet esimieslähtöisestä palautteesta kohti vertais- ja tiimipalautteen merkitystä korostavaa tapaa toimia. Muutos vaatii työntekijöiltä itseohjautuvuutta ja ymmärrystä palautteen merkityksestä ammatillisen kehittymisen kannalta. Lopputuotoksena luotiin nykytila-analyysi sekä prosessikuvaus asiantuntijan palauteprosessista sekä esitettiin kehitysehdotuksia kohdeorganisaatiolle. Niiden avulla organisaation palauteprosesseja voidaan kehittää asiantuntijatyötä paremmin tukeviksi.