Ergonomia avokonttorissa : Kyselytutkimus Enia Oy Jyväskylän työntekijöille
Mikkola, Miro (2020)
Mikkola, Miro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726524
Tiivistelmä
Avokonttorit ja niiden ergonomia ovat säännöllisesti esillä mediassa ja jokapäiväisessä työssämme. Työn luonne ja työskentelyolosuhteet ovat muuttuneet paljon viime vuosina ja tulevat edelleen muuttumaan. Muutokset aiheuttavat haasteita ergonomian eri osa-alueisiin. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat yleistyneet viime vuosina. Hyvällä ergonomialla voidaan vaikuttaa jokaisen työntekijän hyvinvointiin ja työkykyyn. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla Enia Oy Jyväskylän toimiston ergonomian nykyistä tilaa, sen heikkouksia ja vahvuuksia sekä kehittämismahdollisuuksia työntekijöiden mielestä.
Teoreettisessa tietoperustassa perehdyin ergonomian ja työhyvinvoinnin eri osa-alueisiin, paneutuen etenkin avokonttoreiden ergonomiaan. Käsittelin myös työhyvinvoinnin ja ergonomian vastuita ja velvollisuuksia. Empiirisen tutkimuksen tiedonkeruun toteutin sähköisenä kyselynä käyttäen määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselyn vastauksia analysoin ja havainnollistin erilaisten kaavioiden ja prosenttijakaumien avulla.
Tulosten mukaan työntekijöiden ergonomiaa parhaiten kehittäisi sähköpöytien hankkiminen. Työntekijät kokivat jonkin verran myös meluhaittoja sekä staattista kuormittumista istumatyöstä. He toivoivat enemmän vaikutusmahdollisuuksia laitteiden ja ohjelmistojen hankintaan ja muokkaukseen sekä selkeämpää ja avoimempaa viestintää. Lähes jokainen työntekijä oli kokenut joskus työssään kuormittumisen oireita, kuten esimerkiksi päänsärkyä, stressiä sekä niska- ja hartiaoireita.
Teoreettisessa tietoperustassa perehdyin ergonomian ja työhyvinvoinnin eri osa-alueisiin, paneutuen etenkin avokonttoreiden ergonomiaan. Käsittelin myös työhyvinvoinnin ja ergonomian vastuita ja velvollisuuksia. Empiirisen tutkimuksen tiedonkeruun toteutin sähköisenä kyselynä käyttäen määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselyn vastauksia analysoin ja havainnollistin erilaisten kaavioiden ja prosenttijakaumien avulla.
Tulosten mukaan työntekijöiden ergonomiaa parhaiten kehittäisi sähköpöytien hankkiminen. Työntekijät kokivat jonkin verran myös meluhaittoja sekä staattista kuormittumista istumatyöstä. He toivoivat enemmän vaikutusmahdollisuuksia laitteiden ja ohjelmistojen hankintaan ja muokkaukseen sekä selkeämpää ja avoimempaa viestintää. Lähes jokainen työntekijä oli kokenut joskus työssään kuormittumisen oireita, kuten esimerkiksi päänsärkyä, stressiä sekä niska- ja hartiaoireita.