Palkeiden henkilöstötilinpäätösprosessin tuotteistamisen ideoiminen – asiakkaiden näkökulma
Pärssinen, Emilia (2020)
Pärssinen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127649
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu henkilöstötilinpäätöksestä ja sen tuotteistamisesta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus, Palkeet. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Palkeiden asiakkaiden näkökanta henkilöstötilinpäätöksen sisältöön. Tarkoituksena on selvittää ja kuvata keskeisiä asioita, joita Palkeiden kannattaisi sisällyttää henkilöstötilinpäätöksessä. Lisäksi haluttiin selvittää, olisivatko asiakkaat kiinnostuneita ostamaan henkilöstötilinpäätöksen palveluna Palkeilta.
Opinnäytetyön tietoperusta on kirjoitettu henkilöstötilinpäätöksestä sekä palvelun tuotteistamisesta. Henkilöstötilinpäätös on organisaation julkiseen raportointiin tarkoitettu asiakirja, jonka laatii yleensä organisaation johto yhteistyössä henkilöstöasiantuntijoiden kanssa. Henkilöstötilinpäätös koostuu henkilöstötaseesta, -tuloslaskelmasta, -kertomuksesta ja -tunnusluvuista. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä hyödyntäen laadullista sekä määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimitettiin Palkeiden asiakkaille. Kyselyyn vastasi 56 vastaajaa. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysilla.
Kyselytutkimuksella kerätyn aineiston perusteella todettiin, että Palkeiden asiakkaiden toiveet henkilöstötilinpäätöksen sisällöstä ovat yhtenäiset. Asiakkaat toivoivat henkilöstötilinpäätöksen tuottavan tietoa muun muassa työtyytyväisyydestä, henkilöstön pysyvyydestä ja poissaoloista. Vastaajat olivat kiinnostuneita henkilöstötilinpäätöksen tuotteistamisesta Palkeilla palveluksi. Kehitysideana asiakkaat ehdottivat, että Palkeet tuottaisi virastoille henkilöstötilinpäätöspohjan, joka voidaan personoida asiakasvirastossa henkilöstön analyysilla. Henkilöstötilinpäätöspohjan tuottaminen asiakkaille varmistaisi, että kaikilla olisi samat lähtökohdat henkilöstötilinpäätöksen laatimiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta on kirjoitettu henkilöstötilinpäätöksestä sekä palvelun tuotteistamisesta. Henkilöstötilinpäätös on organisaation julkiseen raportointiin tarkoitettu asiakirja, jonka laatii yleensä organisaation johto yhteistyössä henkilöstöasiantuntijoiden kanssa. Henkilöstötilinpäätös koostuu henkilöstötaseesta, -tuloslaskelmasta, -kertomuksesta ja -tunnusluvuista. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä hyödyntäen laadullista sekä määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimitettiin Palkeiden asiakkaille. Kyselyyn vastasi 56 vastaajaa. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysilla.
Kyselytutkimuksella kerätyn aineiston perusteella todettiin, että Palkeiden asiakkaiden toiveet henkilöstötilinpäätöksen sisällöstä ovat yhtenäiset. Asiakkaat toivoivat henkilöstötilinpäätöksen tuottavan tietoa muun muassa työtyytyväisyydestä, henkilöstön pysyvyydestä ja poissaoloista. Vastaajat olivat kiinnostuneita henkilöstötilinpäätöksen tuotteistamisesta Palkeilla palveluksi. Kehitysideana asiakkaat ehdottivat, että Palkeet tuottaisi virastoille henkilöstötilinpäätöspohjan, joka voidaan personoida asiakasvirastossa henkilöstön analyysilla. Henkilöstötilinpäätöspohjan tuottaminen asiakkaille varmistaisi, että kaikilla olisi samat lähtökohdat henkilöstötilinpäätöksen laatimiseen.