Ajoneuvon datalähteet
Sinkkonen, Jussi (2020)
Sinkkonen, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929686
Tiivistelmä
Ajoneuvot ovat muuttumassa mekaanisista koneista verkottuneiksi data-alustoiksi. Ajoneuvon tuottama data on lisääntynyt ja tulee tulevaisuudessa vielä lisääntymään ajoneuvoon suunniteltujen uusien teknologioiden sekä vanhojen teknologioiden kehityksen myötä. Tämän datan avulla voidaan kehittää kuljettajan suorituskykyä. Ylimääräisen datan esittäminen kuljettajalle voi pahimmassa tilanteessa myös heikentää kuljettajan suorituskykyä.
Tämän insinöörityön toimeksiantajana oli Älykäs ammattiajo -hanke. Yhtenä hankkeen osa-alueena on lähdetty kehittämään tapoja kuljettajan suorituskyvyn parantamiseen. Insinöörityön tavoitteena oli kartoittaa teknologioita, joilla voidaan seurata kuljettajan suorituskykyä sekä tukea kuljettajan työtä.
Aihe on rajattu koskemaan rahti- ja hälytysalalla olevia kuorma- ja pakettiautoja. Insinöörityön alussa tarkastellaan SAE J1939 -standardin mukaista kommunikaatioprotokollaa, jota käytetään paljon kuorma-autojen sisäisissä kommunikaatioverkoissa. Insinöörityössä selvitetään myös erilaisia mahdollisuuksia kerätä dataa paketti- ja kuorma-autoista. Dataa voidaan kerätä esimerkiksi suuresta ajoneuvolaivueesta pilvipalveluiden avulla tai suoraan ajoneuvosta eri rajapintojen avulla. Lisäksi tehdään katsaus LiDAR-valotutkiin sekä HUD-systeemeihin ja näiden uusiin kehitysasteisiin.
Insinöörityön tuloksena luotiin katsaus rahti- ja hälytysalalla olevien kuorma- ja pakettiautojen datalähteisiin sekä uusiin tulevaisuuden teknologioihin. Tuloksia voidaan käyttää Älykäs ammattiajo -hankkeessa.
Tämän insinöörityön toimeksiantajana oli Älykäs ammattiajo -hanke. Yhtenä hankkeen osa-alueena on lähdetty kehittämään tapoja kuljettajan suorituskyvyn parantamiseen. Insinöörityön tavoitteena oli kartoittaa teknologioita, joilla voidaan seurata kuljettajan suorituskykyä sekä tukea kuljettajan työtä.
Aihe on rajattu koskemaan rahti- ja hälytysalalla olevia kuorma- ja pakettiautoja. Insinöörityön alussa tarkastellaan SAE J1939 -standardin mukaista kommunikaatioprotokollaa, jota käytetään paljon kuorma-autojen sisäisissä kommunikaatioverkoissa. Insinöörityössä selvitetään myös erilaisia mahdollisuuksia kerätä dataa paketti- ja kuorma-autoista. Dataa voidaan kerätä esimerkiksi suuresta ajoneuvolaivueesta pilvipalveluiden avulla tai suoraan ajoneuvosta eri rajapintojen avulla. Lisäksi tehdään katsaus LiDAR-valotutkiin sekä HUD-systeemeihin ja näiden uusiin kehitysasteisiin.
Insinöörityön tuloksena luotiin katsaus rahti- ja hälytysalalla olevien kuorma- ja pakettiautojen datalähteisiin sekä uusiin tulevaisuuden teknologioihin. Tuloksia voidaan käyttää Älykäs ammattiajo -hankkeessa.