Sosiaalisen median ohjeistus uudelle verkkomedialle
Paananen, Tanja (2020)
Paananen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102041911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102041911
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on luoda toimiva ja eettinen sosiaalisen median ohjeistus Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismin koulutusohjelman 360°-journalismia verkkomedialle.
Haaga-Helian toimittajakoulutuksen verkkomedialla ei aikaisemmin ole ollut konkreettista sosiaalisen median ohjeistusta. Tämän opinnäytetyön tuotos on valmis ohjekirja, jota Jouran opiskelijat voivat käyttää verkkomedian tuotannossa ja sitä voi jatkossa päivittää
ajankohtaiseksi.
Opinnäytetyön tekeminen käynnistyi uuden median kehittämishanke -kurssin jälkeen tammikuussa 2018. Samaan aikaan, kun 360°-median kehittämistyö laitettiin alulle erillisen työryhmän voimin. Kirjallinen sosiaalisen median ohjekirja valmistui syksyllä 2018. Ohjekirja esiteltiin Haaga-Helian journalismin opiskelijoille ja opettajille tammikuussa 2019.
Ohjeistuksen laatimisessa käytettiin menetelmänä uuden median kehittämistyöstä saatuja havaintoja ja tuloksia, benchmarkkausta, haastatteluja sekä tiedonhankintaa ajankohtaista aineistoa lukemalla.
Lisäksi ohjeistus pohjautuu omiin ja muiden opiskelijoiden käyttäjäkokemuksiin. Ohjeistuksen perusteena käytettiin myös Julkisen sanan neuvoston entisen puheenjohtajan ja Yle Kioskin entisen tuottajan haastatteluja.
Ohjeistuksen laatimisessa korostui ohjeiden soveltuvuus Haaga-Helian journalismin opiskelijoiden työhön, liikenteen ohjaus uudelle verkkosivulle sekä journalistin ohjeet.
Haaga-Helian toimittajakoulutuksen verkkomedialla ei aikaisemmin ole ollut konkreettista sosiaalisen median ohjeistusta. Tämän opinnäytetyön tuotos on valmis ohjekirja, jota Jouran opiskelijat voivat käyttää verkkomedian tuotannossa ja sitä voi jatkossa päivittää
ajankohtaiseksi.
Opinnäytetyön tekeminen käynnistyi uuden median kehittämishanke -kurssin jälkeen tammikuussa 2018. Samaan aikaan, kun 360°-median kehittämistyö laitettiin alulle erillisen työryhmän voimin. Kirjallinen sosiaalisen median ohjekirja valmistui syksyllä 2018. Ohjekirja esiteltiin Haaga-Helian journalismin opiskelijoille ja opettajille tammikuussa 2019.
Ohjeistuksen laatimisessa käytettiin menetelmänä uuden median kehittämistyöstä saatuja havaintoja ja tuloksia, benchmarkkausta, haastatteluja sekä tiedonhankintaa ajankohtaista aineistoa lukemalla.
Lisäksi ohjeistus pohjautuu omiin ja muiden opiskelijoiden käyttäjäkokemuksiin. Ohjeistuksen perusteena käytettiin myös Julkisen sanan neuvoston entisen puheenjohtajan ja Yle Kioskin entisen tuottajan haastatteluja.
Ohjeistuksen laatimisessa korostui ohjeiden soveltuvuus Haaga-Helian journalismin opiskelijoiden työhön, liikenteen ohjaus uudelle verkkosivulle sekä journalistin ohjeet.