Tuote kilpailukeinona: Koiranruokamarkkinat
Nuutinen, Maiju (2012)
Nuutinen, Maiju
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on koiranruokamarkkinoiden kilpailutilanne. Tavoitteena oli myös selvittää koiranruokaa tuotteena. Havainnointitutkimuksen avulla selvitettiin mitä lajitelmia ja valikoimia alan kaupoissa tarjotaan. Havainnointitutkimusta käytettiin myös selvittämään millaiseksi koiranruoka-asiakas kokee palvelun laadun.
Kirjallisuusosassa käsiteltiin koiranruokamarkkinoiden kilpailutilannetta. Samalla käytiin läpi kilpailutilanteiden eri muodot. Kirjallisuusosassa käytiin myös läpi tuotetta käsitteenä ja koiranruokaa tuotteena.
Empiriaosuuden tutkimus tehtiin havainnointitutkimuksena ja toteutettiin henkilökohtaisilla havainnoilla eri alan liikkeissä. Havainnointeja tehtiin Lappeenrannassa kahdessa isossa marketissa ja kahdessa erikoisliikkeessä. Havainnointikerroilla tutkittiin millaisia valikoimia ja lajitelmia liikkeet tarjoavat koiranruoka-asiakkaille. Asiakkaan saaman palvelun laatua tutkittiin lumeostajatutkimuksen avulla.
Tutkimus osoitti, että koiranruokamarkkinoilla vallitsee heterogeeninen oligopolinen kilpailutilanne. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteita on erilaistettu eikä markkinoilla ole useita eri myyjiä. Tutkimuksen tuloksien perusteella todettiin, että markettien ja erikoisliikkeiden valikoimat ja lajitelmat ovat vaihtelevia. Markettien tuotteet olivat lähinnä perustuotteita ja erikoisliikkeiden tuotteet olivat enemmän erilaistettuja. Lumeostajatutkimus osoitti, että Lappeenrannassa palvelun laatu oli heikkoa. Ainoastaan yksi liike onnistui hyvin palvelussaan.
Kirjallisuusosassa käsiteltiin koiranruokamarkkinoiden kilpailutilannetta. Samalla käytiin läpi kilpailutilanteiden eri muodot. Kirjallisuusosassa käytiin myös läpi tuotetta käsitteenä ja koiranruokaa tuotteena.
Empiriaosuuden tutkimus tehtiin havainnointitutkimuksena ja toteutettiin henkilökohtaisilla havainnoilla eri alan liikkeissä. Havainnointeja tehtiin Lappeenrannassa kahdessa isossa marketissa ja kahdessa erikoisliikkeessä. Havainnointikerroilla tutkittiin millaisia valikoimia ja lajitelmia liikkeet tarjoavat koiranruoka-asiakkaille. Asiakkaan saaman palvelun laatua tutkittiin lumeostajatutkimuksen avulla.
Tutkimus osoitti, että koiranruokamarkkinoilla vallitsee heterogeeninen oligopolinen kilpailutilanne. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteita on erilaistettu eikä markkinoilla ole useita eri myyjiä. Tutkimuksen tuloksien perusteella todettiin, että markettien ja erikoisliikkeiden valikoimat ja lajitelmat ovat vaihtelevia. Markettien tuotteet olivat lähinnä perustuotteita ja erikoisliikkeiden tuotteet olivat enemmän erilaistettuja. Lumeostajatutkimus osoitti, että Lappeenrannassa palvelun laatu oli heikkoa. Ainoastaan yksi liike onnistui hyvin palvelussaan.