Z-sukupolven matkailualan opiskelijoiden työelämäodotukset
Riipinen, Aura (2021)
Riipinen, Aura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102202499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102202499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa matkailualaa opiskelevien Z-sukupolven edustajien odotuksia koskien työelämää, johtajuutta ja tulevaisuutta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia odotuksia Z-sukupolven edustajilla on, jotta työpaikoilla voidaan välttyä haasteilta uuden sukupolven astuessa työelämään nyt ja tulevan vuosikymmenen aikana. Yrityksille on myös tärkeää ymmärtää heitä, jotta yritykset voivat olla kilpailukykyisiä työnantajana ja palveluntarjoajana Z-sukupolven silmissä. Aihe opinnäytetyöhön valikoitui omasta mielenkiinnosta aiheeseen, mutta aihe on myös hyvin ajankohtainen ja tulokset hyödynnettävissä laajemminkin.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosiosta sekä tutkimusosiosta. Teoriaosuuksia on kolme: matkailuala Suomessa, sukupolviajattelu sekä työn murros, ja näitä teemoja käytettiin viitekehyksenä myös tutkimuksessa. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin verkkokyselynä vuoden 1997 aikana ja jälkeen syntyneille matkailualan opiskelijoille. Kysely toteutettiin loppuvuonna 2020 ja kyselyyn vastasi 39 opiskelijaa. Lopuksi tuloksista tehtiin yhteenveto ja luotettavuuden arviointi.
Tutkimuksesta nousi esille kolme selkeää teemaa: itsensä kehittäminen, yksilöllisyys sekä hyvä esimiestyö. Työelämältä Z-sukupolvi odottaa mahdollisuutta kehittää osaamistaan ja itseään. Heille on tärkeää, että työpaikka edustaa heidän arvojaan ja että työ tuntuu merkitykselliseltä. Esimieheltä he haluavat palautetta, tasapuolisuutta ja motivointia. Heillä on suuret odotukset työtä kohtaan eivätkä he koe työtä ainoastaan toimeentuloksi. Työelämään he suhtautuvat innolla, vaikka kokevatkin työelämän epävarmaksi. Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaiset muiden tutkimusten kanssa, joissa on tutkittu Z-sukupolvea työelämässä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosiosta sekä tutkimusosiosta. Teoriaosuuksia on kolme: matkailuala Suomessa, sukupolviajattelu sekä työn murros, ja näitä teemoja käytettiin viitekehyksenä myös tutkimuksessa. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin verkkokyselynä vuoden 1997 aikana ja jälkeen syntyneille matkailualan opiskelijoille. Kysely toteutettiin loppuvuonna 2020 ja kyselyyn vastasi 39 opiskelijaa. Lopuksi tuloksista tehtiin yhteenveto ja luotettavuuden arviointi.
Tutkimuksesta nousi esille kolme selkeää teemaa: itsensä kehittäminen, yksilöllisyys sekä hyvä esimiestyö. Työelämältä Z-sukupolvi odottaa mahdollisuutta kehittää osaamistaan ja itseään. Heille on tärkeää, että työpaikka edustaa heidän arvojaan ja että työ tuntuu merkitykselliseltä. Esimieheltä he haluavat palautetta, tasapuolisuutta ja motivointia. Heillä on suuret odotukset työtä kohtaan eivätkä he koe työtä ainoastaan toimeentuloksi. Työelämään he suhtautuvat innolla, vaikka kokevatkin työelämän epävarmaksi. Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaiset muiden tutkimusten kanssa, joissa on tutkittu Z-sukupolvea työelämässä.