Share it : ryhmien luovuutta edistävä tilakonsepti
Tukiainen, Maaretta (2009)
Tukiainen, Maaretta
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253186
Tiivistelmä
Share it – ryhmien luovuutta edistävä tilakonsepti
Opinnäytetyön aihe kumpuaa tämän päivän työelämän tarpeista. Yhtäältä työn luonne on voimakkaassa murroksessa, kvartaalitalouden lainalaisuudet vaativat työyhteisöistä yhä kilpailukykyisempää tulosta ja samaan aikaan globalisaatiokehitys aiheuttaa oman paineensa Suomen innovatiivisuusasteelle kansainvälisellä markkinalla. Kaiken tämän lisäksi kansainvälinen taantuma tuo oman haasteensa yritystoimintaan niin meillä kuin muuallakin.
Toisaalta uudemmat sukupolvet eivät ole enää välttämättä kiinnostuneita pakkotahtiseen työntekoon perinteisessä merkityksessä, vaan luottavat enemmän verkostomaiseen tapaan toimia, jossa Internetillä on keskeinen merkitys. He myös arvostavat työn ilmapiiriä enemmän kuin siitä saatavaa palkkaa tai statusta.
Tilanne on Suomen tulevaisuuden ja kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta siis haastava.
Tässä työssä on pohdittu sitä, millaisilla tilallisilla ratkaisuilla ja ryhmätyöskentelyä tukevilla malleilla olisi mahdollista tukea luovuutta tulevaisuuden työpaikoilla ja organisaatioissa ja siten auttaa Suomea kansainvälisillä työmarkkinoilla.
Työn näkökulma on korostetun poikkitieteellinen. Taustaksi on koottu yhteen tietoa luovuuden psykologian, tietotyön johtamisen sekä ns. hyvän tilan teorioista.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta on kehitelty luovan tilan uusi paradigma, niin sanottu mood-episodien kokonaisuus.
Mood-episodilla tarkoitetaan tässä kunkin toimintotilan sekä siihen liittyvän luovan prosessin vaiheen kannalta olennaisen tunnelman yhdistelmää. Työssä on erityispaino tilan elämyksellisyydessä ja moniaistisuudessa.
Suunniteltavan tilakokonaisuuden viitteellisenä kohderyhmänä on käytetty noin 30-40 henkeä työllistävää luovalla alalla toimivaa yritystä, jonka liiketoiminnan veturina toimii ryhmätyönä tapahtuva uusien palveluiden tai tuotteiden tuotekehitys. Tämä lähtökohta on kuitenkin ainoastaan viitteellinen, sillä työn lopputulos on luonteeltaan skaalautuva mahdollistaen luovan tilan paradigman hyödyntämisen kaikenkokoisissa yrityksissä, organisaatioissa ja verkostoissa.
Opinnäytetyön aihe kumpuaa tämän päivän työelämän tarpeista. Yhtäältä työn luonne on voimakkaassa murroksessa, kvartaalitalouden lainalaisuudet vaativat työyhteisöistä yhä kilpailukykyisempää tulosta ja samaan aikaan globalisaatiokehitys aiheuttaa oman paineensa Suomen innovatiivisuusasteelle kansainvälisellä markkinalla. Kaiken tämän lisäksi kansainvälinen taantuma tuo oman haasteensa yritystoimintaan niin meillä kuin muuallakin.
Toisaalta uudemmat sukupolvet eivät ole enää välttämättä kiinnostuneita pakkotahtiseen työntekoon perinteisessä merkityksessä, vaan luottavat enemmän verkostomaiseen tapaan toimia, jossa Internetillä on keskeinen merkitys. He myös arvostavat työn ilmapiiriä enemmän kuin siitä saatavaa palkkaa tai statusta.
Tilanne on Suomen tulevaisuuden ja kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta siis haastava.
Tässä työssä on pohdittu sitä, millaisilla tilallisilla ratkaisuilla ja ryhmätyöskentelyä tukevilla malleilla olisi mahdollista tukea luovuutta tulevaisuuden työpaikoilla ja organisaatioissa ja siten auttaa Suomea kansainvälisillä työmarkkinoilla.
Työn näkökulma on korostetun poikkitieteellinen. Taustaksi on koottu yhteen tietoa luovuuden psykologian, tietotyön johtamisen sekä ns. hyvän tilan teorioista.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta on kehitelty luovan tilan uusi paradigma, niin sanottu mood-episodien kokonaisuus.
Mood-episodilla tarkoitetaan tässä kunkin toimintotilan sekä siihen liittyvän luovan prosessin vaiheen kannalta olennaisen tunnelman yhdistelmää. Työssä on erityispaino tilan elämyksellisyydessä ja moniaistisuudessa.
Suunniteltavan tilakokonaisuuden viitteellisenä kohderyhmänä on käytetty noin 30-40 henkeä työllistävää luovalla alalla toimivaa yritystä, jonka liiketoiminnan veturina toimii ryhmätyönä tapahtuva uusien palveluiden tai tuotteiden tuotekehitys. Tämä lähtökohta on kuitenkin ainoastaan viitteellinen, sillä työn lopputulos on luonteeltaan skaalautuva mahdollistaen luovan tilan paradigman hyödyntämisen kaikenkokoisissa yrityksissä, organisaatioissa ja verkostoissa.