7–12-vuotiaiden käytöshäiriöt. : –Opasmateriaali alakouluopettajille
Hartikainen, Leena; Holopainen, Niina (2009)
Hartikainen, Leena
Holopainen, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175548
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hartikainen, Leena. 7–12-vuotiaiden käytöshäiriöt. –Opasmateriaali alakoulu-opettajille. Pieksämäki, kevät 2009, 64 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Holopainen, Niina.
Savonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Kuopion alakouluopettajille opasmateriaali, joka käsittelee alakouluikäisten lasten käytöshäiriöitä ja varhaisen puuttumisen merkitystä. Opinnäytetyö toteutettiin projektina ja sen tilaajana toimii Kuopion kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon kouluterveydenhuolto. Yhteistyökumppaneina toimivat lisäksi Kuopion Jynkän alakoulun kaksi erityisopettajaa ja yksi luokanopettaja.
Opasmateriaalin avulla haluamme tavoittaa opettajat ja lisätä heidän tietämystään käytöshäiriöistä, niiden tunnuspiirteistä sekä riskitekijöistä. Tavoitteenamme on ennen kaikkea kiinnittää opettajien huomiota varhaisen puuttumisen tärkeyteen. Opasmateriaalin avulla pyrimme muistuttamaan opettajia tärkeästä tehtävästä toimia opetustyön lisäksi lasten kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukijana yhteistyössä kotien kanssa.
Meille opasmateriaalin laatijoina on tärkeää, että se on työelämälähtöinen ja vastaa opettajien tarpeita. Tämän takia suunnittelimme opasmateriaalin sisällön osittain yhteistyössä työelämän edustajien kanssa, jotka myös arvioivat valmiin tuotoksen. Palautteen mukaan opasmateriaalin aihe koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Suunnittelu- ja toteutusvaiheen jälkeen yhteistyötahoilta nousi esille kehitysideoita varhaisen puuttumisen keinoja koskevan materiaalin toteuttamiseksi. Toteutetun opasmateriaalin pohjalta on mahdollista lähteä toteuttamaan kyseistä materiaalia.
Avainsanat: kouluikäinen lapsi, käytöshäiriöt, varhainen puuttuminen, opasmate-riaali, projekti
Hartikainen, Leena. 7–12-vuotiaiden käytöshäiriöt. –Opasmateriaali alakoulu-opettajille. Pieksämäki, kevät 2009, 64 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Holopainen, Niina.
Savonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Kuopion alakouluopettajille opasmateriaali, joka käsittelee alakouluikäisten lasten käytöshäiriöitä ja varhaisen puuttumisen merkitystä. Opinnäytetyö toteutettiin projektina ja sen tilaajana toimii Kuopion kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon kouluterveydenhuolto. Yhteistyökumppaneina toimivat lisäksi Kuopion Jynkän alakoulun kaksi erityisopettajaa ja yksi luokanopettaja.
Opasmateriaalin avulla haluamme tavoittaa opettajat ja lisätä heidän tietämystään käytöshäiriöistä, niiden tunnuspiirteistä sekä riskitekijöistä. Tavoitteenamme on ennen kaikkea kiinnittää opettajien huomiota varhaisen puuttumisen tärkeyteen. Opasmateriaalin avulla pyrimme muistuttamaan opettajia tärkeästä tehtävästä toimia opetustyön lisäksi lasten kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukijana yhteistyössä kotien kanssa.
Meille opasmateriaalin laatijoina on tärkeää, että se on työelämälähtöinen ja vastaa opettajien tarpeita. Tämän takia suunnittelimme opasmateriaalin sisällön osittain yhteistyössä työelämän edustajien kanssa, jotka myös arvioivat valmiin tuotoksen. Palautteen mukaan opasmateriaalin aihe koettiin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Suunnittelu- ja toteutusvaiheen jälkeen yhteistyötahoilta nousi esille kehitysideoita varhaisen puuttumisen keinoja koskevan materiaalin toteuttamiseksi. Toteutetun opasmateriaalin pohjalta on mahdollista lähteä toteuttamaan kyseistä materiaalia.
Avainsanat: kouluikäinen lapsi, käytöshäiriöt, varhainen puuttuminen, opasmate-riaali, projekti