Kohti asiakaslähtöisempää liiketoimintaa
Tolmunen, Ripsa (2021)
Tolmunen, Ripsa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084443
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyyden merkitys liiketoiminnassa kasvaa jatkuvasti ja yhä useampi yritys kiinnittää asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin enemmän huomiota. Asiakkaiden tietouden lisääntymisen, digitalisoitumisen ja kilpailun koventumisen myötä on tärkeää osata kuunnella asiakasta, jotta liiketoiminta voi menestyä.
Opinnäytetyössäni tavoitteena oli käsitellä teorian pohjalta asiakaslähtöisyyttä, henkilöstöjohtamista ja markkinointia. Opinnäytetyöni käytännön osuudessa autoin kohdeyritystä kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Tätä varten tein kohdeyritykselle liikevaihto- ja asiakasanalyysit heidän yhdestätoista toimipaikastaan. Analyysien tarkoituksena oli koota asemien tunnuslukuja työntekijöiden ja esimiesten yhdessä tarkasteltavaksi sekä mahdollistaa heille toimintasuunnitelman tekeminen jatkoa varten. Kohdeyrityksellä oli tarve tutustua asiakaskuntaan ja potentiaalisiin asiakkaisiin paremmin, että markkinointia pystyttäisiin kohdentamaan sekä asiakkaiden sitoutumista yritykseen lisäämään.
Analyysien tarkat tulokset ovat tarkoitettu vain toimeksiantajan omaan käyttöön. Kerron menetelmäosuudessa, mitä tietoja analyyseihin koottiin ja esittelen omat ja kohdeyrityksen johtopäätökset. Teoriaosuudessa käsittelen asiakaslähtöisyyden lisäksi henkilöstöjohtamista ja markkinointia, sillä niitä molempia tarvitaan, että yritys voi kehittyä asiakaslähtöisemmäksi. Pohdin lopuksi opinnäytetyössäni sitä, onko liikevaihto- ja asiakasanalyysien teosta ja läpikäymisestä apua, kun tavoitteena on kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyössäni tavoitteena oli käsitellä teorian pohjalta asiakaslähtöisyyttä, henkilöstöjohtamista ja markkinointia. Opinnäytetyöni käytännön osuudessa autoin kohdeyritystä kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Tätä varten tein kohdeyritykselle liikevaihto- ja asiakasanalyysit heidän yhdestätoista toimipaikastaan. Analyysien tarkoituksena oli koota asemien tunnuslukuja työntekijöiden ja esimiesten yhdessä tarkasteltavaksi sekä mahdollistaa heille toimintasuunnitelman tekeminen jatkoa varten. Kohdeyrityksellä oli tarve tutustua asiakaskuntaan ja potentiaalisiin asiakkaisiin paremmin, että markkinointia pystyttäisiin kohdentamaan sekä asiakkaiden sitoutumista yritykseen lisäämään.
Analyysien tarkat tulokset ovat tarkoitettu vain toimeksiantajan omaan käyttöön. Kerron menetelmäosuudessa, mitä tietoja analyyseihin koottiin ja esittelen omat ja kohdeyrityksen johtopäätökset. Teoriaosuudessa käsittelen asiakaslähtöisyyden lisäksi henkilöstöjohtamista ja markkinointia, sillä niitä molempia tarvitaan, että yritys voi kehittyä asiakaslähtöisemmäksi. Pohdin lopuksi opinnäytetyössäni sitä, onko liikevaihto- ja asiakasanalyysien teosta ja läpikäymisestä apua, kun tavoitteena on kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisemmäksi.