Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa Green Screen by Do Ink -sovelluksen avulla
Hand, Ilona (2021)
Hand, Ilona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lisätyn todellisuuden hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa Green Screen -sovelluksen avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä Green Screen by Do Ink -sovellusta käyttäen. Lisäksi selvitin, miten sovellus palvelee varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tieto- ja viestintäteknologista osaamista sekä sitä, miten lapsen osallisuus toteutuu sovellusta käytettäessä.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyössäni olen käyttänyt puolistrukturoitua teemahaastattelua tutkimusmenetelmänä. Teema haastattelut pidin kahdessa ryhmässä ja haastatteluihin osallistui viisi varhaiskasvatuksen työntekijää yhdestä Rovaniemen kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä. Varhaiskasvattajat saivat sovelluksen käytöstä ohjeistuksen etukäteen. Varhaiskasvattajat suunnittelivat omissa ryhmissään toteutuksen 5-vuotiaille lapsille.
Teemahaastattelun aineiston teemoittelin aineiston analysointivaiheessa. Opin näytetyön teoreettisessa viitekehyksessä olen keskittynyt varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevaan tieto- ja viestintäteknologiseen osaamiseen sekä Green Screen -tekniikkaan. Teoreettisessa viitekehyksessä olen ottanut huomioon lisäksi monilukutaidon ja lapsen osallisuuden. Opinnäytetyö sisältää opin näytetyön toteutuksen, tutkimuksen ja tutkimustulokset sekä pohdinnan.
Opinnäytetyön tutkimustulosten ja johtopäätösten perusteella tieto- ja viestintä teknologian koettiin olevan nykypäivää ja osa lasten arkea jo hyvin pienestä pitäen, minkä vuoksi varhaiskasvatuksessa lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukeminen koettiin tärkeäksi. Varhaiskasvattajat kokivat, että sovelluksen käyttöön vaikutti varhaiskasvattajan oma osaaminen. Ajankäyttö ja toiminnan suunnittelu sovellusta käytettäessä nousivat esiin varhaiskasvattajien kokemuksissa. Kokemukset sovelluksen käytöstä olivat positiivisia. Lasten osallisuus sovelluksen käytöstä vaihteli ryhmien välillä. Sovelluksen käyttöön saatua ohjeistusta ja materiaalia pidettiin hyödyllisenä.
Avainsanat: varhaiskasvatus, lisätty todellisuus, Green Screen- sovellus
Muita tietoja: Työhön liittyy Youtube-videomateriaali ja PowerPoint esitys Green Screen by Do Ink -sovelluksen käytöstä
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyössäni olen käyttänyt puolistrukturoitua teemahaastattelua tutkimusmenetelmänä. Teema haastattelut pidin kahdessa ryhmässä ja haastatteluihin osallistui viisi varhaiskasvatuksen työntekijää yhdestä Rovaniemen kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä. Varhaiskasvattajat saivat sovelluksen käytöstä ohjeistuksen etukäteen. Varhaiskasvattajat suunnittelivat omissa ryhmissään toteutuksen 5-vuotiaille lapsille.
Teemahaastattelun aineiston teemoittelin aineiston analysointivaiheessa. Opin näytetyön teoreettisessa viitekehyksessä olen keskittynyt varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevaan tieto- ja viestintäteknologiseen osaamiseen sekä Green Screen -tekniikkaan. Teoreettisessa viitekehyksessä olen ottanut huomioon lisäksi monilukutaidon ja lapsen osallisuuden. Opinnäytetyö sisältää opin näytetyön toteutuksen, tutkimuksen ja tutkimustulokset sekä pohdinnan.
Opinnäytetyön tutkimustulosten ja johtopäätösten perusteella tieto- ja viestintä teknologian koettiin olevan nykypäivää ja osa lasten arkea jo hyvin pienestä pitäen, minkä vuoksi varhaiskasvatuksessa lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukeminen koettiin tärkeäksi. Varhaiskasvattajat kokivat, että sovelluksen käyttöön vaikutti varhaiskasvattajan oma osaaminen. Ajankäyttö ja toiminnan suunnittelu sovellusta käytettäessä nousivat esiin varhaiskasvattajien kokemuksissa. Kokemukset sovelluksen käytöstä olivat positiivisia. Lasten osallisuus sovelluksen käytöstä vaihteli ryhmien välillä. Sovelluksen käyttöön saatua ohjeistusta ja materiaalia pidettiin hyödyllisenä.
Avainsanat: varhaiskasvatus, lisätty todellisuus, Green Screen- sovellus
Muita tietoja: Työhön liittyy Youtube-videomateriaali ja PowerPoint esitys Green Screen by Do Ink -sovelluksen käytöstä