Alakoululaisen kohtaaminen KyläOPTIKKO-liikkeessä
Latja, Riitta; Virnes, Sanna (2021)
Latja, Riitta
Virnes, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164945
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulun uudelle Myllypuron kampukselle avautuu keväällä 2021 KyläOPTIKKO-liike, jossa optometristiopiskelijat suorittavat erilaisia opintokokonaisuuksia ja työssäoppimista vastaavan optikon ohjauksessa. Optometrian opiskelijoille alakoululaiset on haastava asiakasryhmä, mutta opiskelijoiden on tärkeää saada kokemusta myös tämän asiakasryhmän kohtaamisesta ja tutkimisesta. Alakoululaisten näkemisen ongelmat ovat kasvaneet ympäristön digitalisoitumisen ja lähityöskentelyn lisääntymisen seurauksena. Näistä syistä opinnäytetyö on ajankohtainen ja merkityksellinen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda palvelupolku alakoululaisen silmälasihankinnasta ja ohjeistus alakoululaisen kohtaamisesta KyläOPTIKKO-liikkeessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös perheiden kokemusten ja toiveiden kuuleminen alakoululaisen silmälasihankinnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että palvelupolun avulla perheet ja KyläOPTIKKO-liikkeessä toimivat henkilöt tietävät, miten silmälasihankintaprosessi etenee. Tavoitteena oli ohjeistuksen avulla auttaa optometristiopiskelijoita kohtaamaan ja palvelemaan alakoululaista perheineen. Palvelupolku ja ohjeistus tukevat myös KyläOPTIKKO-liikkeen liiketoimintaa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö rakennettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja perheiden kuuleminen toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Teoriaosuudessa on käsitelty KyläOPTIKKO-liikkeen toimintaympäristöä, palvelumuotoilua, alakoululaisen kohtaamista sekä näöntutkimuksen ja silmälasihankinnan pääpiirteitä. Palvelupolku ja ohjeistus luotiin teorian ja haastatteluaineiston sisällönanalyysin pohjalta.
Perheet kokivat silmälasihankintaprosessissa erityisen tärkeäksi alakoululaisen ja perheen kiireettömän kohtaamisen ja ajantasaisen tiedottamisen. Näihin toiveisiin vastataan KyläOPTIKKO-liikkeen palvelupolun ja ohjeistuksen avulla. Palvelupolkuun luotiin jälkikontrollimalli, jonka tavoitteena on tehdä asiakaskokemuksesta kokonaisvaltainen ja antaa liikkeessä työskenteleville optometristiopiskelijoille arvokasta tietoa toteutuneesta silmälasihankinnasta. Opinnäytetyö on laadittu Metropolia Ammattikorkeakoulun KyläOPTIKKO-liikkeelle, mutta sitä voi hyödyntää laajemmin optisella alalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda palvelupolku alakoululaisen silmälasihankinnasta ja ohjeistus alakoululaisen kohtaamisesta KyläOPTIKKO-liikkeessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös perheiden kokemusten ja toiveiden kuuleminen alakoululaisen silmälasihankinnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että palvelupolun avulla perheet ja KyläOPTIKKO-liikkeessä toimivat henkilöt tietävät, miten silmälasihankintaprosessi etenee. Tavoitteena oli ohjeistuksen avulla auttaa optometristiopiskelijoita kohtaamaan ja palvelemaan alakoululaista perheineen. Palvelupolku ja ohjeistus tukevat myös KyläOPTIKKO-liikkeen liiketoimintaa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö rakennettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja perheiden kuuleminen toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Teoriaosuudessa on käsitelty KyläOPTIKKO-liikkeen toimintaympäristöä, palvelumuotoilua, alakoululaisen kohtaamista sekä näöntutkimuksen ja silmälasihankinnan pääpiirteitä. Palvelupolku ja ohjeistus luotiin teorian ja haastatteluaineiston sisällönanalyysin pohjalta.
Perheet kokivat silmälasihankintaprosessissa erityisen tärkeäksi alakoululaisen ja perheen kiireettömän kohtaamisen ja ajantasaisen tiedottamisen. Näihin toiveisiin vastataan KyläOPTIKKO-liikkeen palvelupolun ja ohjeistuksen avulla. Palvelupolkuun luotiin jälkikontrollimalli, jonka tavoitteena on tehdä asiakaskokemuksesta kokonaisvaltainen ja antaa liikkeessä työskenteleville optometristiopiskelijoille arvokasta tietoa toteutuneesta silmälasihankinnasta. Opinnäytetyö on laadittu Metropolia Ammattikorkeakoulun KyläOPTIKKO-liikkeelle, mutta sitä voi hyödyntää laajemmin optisella alalla.