Vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten välinen yhteistyö vanhempien arvioimana
Väisänen, Jenna (2021)
Väisänen, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104165004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104165004
Tiivistelmä
Toimiva ja vuorovaikutuksellinen yhteistyö päiväkodin ja kodin välillä luo pohjan lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiselle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokemuksia yhteistyöstä ja sen toteutumisesta vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten välillä. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, erityisesti nyt pandemian aikaan.
Toimeksiantajani on eräs joensuulainen kunnallinen päiväkoti. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty vanhemmille suunnatuilla sähköisillä kyselylomakkeilla. Aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä varhaiskasvatuksen ja heidän välisen yhteistyön toteutumiseen, mutta he toivovat päivittäisille kohtaamisille henkilökunnan kanssa enemmän aikaa. Myös päiväkodin tiedottamiseen toivottiin enemmän selkeyttä. Vanhemmat toivat esiin myös koronaviruspandemiasta johtuvat poikkeusolot ja niiden tuomat haasteet yhteistyöhön ja kohtaamisiin henkilökunnan kanssa.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia toimintansa kehittämisessä. Effective and interactive cooperation between the day care centre and the home provides the basis for promoting the healthy and safe growth, development and learning of children. The aim of this thesis was to find out experiences on educational partnership between parents and day care professionals and how the partnership is carried out. The topic is important and current, especially now during the pandemic.
This thesis was commissioned by a municipal day care centre in Joensuu. This thesis was accomplished by using qualitative methods and the material was collected with electronic questionnaires. The material was analysed by using content analysis methods.
The results of this study found out that the parents are mostly happy about how the educational partnership is carried out with the day care centre, but they wish there were more time for daily interactions with the personnel. In addition, the day care should communicate in a more clearly manner. Parents brought up also the emergency conditions caused by the COVID-19 pandemic and how the pandemic poses challenges for the cooperation and the interactions with the personnel.
The commissioning day care centre can use the results of the thesis for developing their unit.
Toimeksiantajani on eräs joensuulainen kunnallinen päiväkoti. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty vanhemmille suunnatuilla sähköisillä kyselylomakkeilla. Aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä varhaiskasvatuksen ja heidän välisen yhteistyön toteutumiseen, mutta he toivovat päivittäisille kohtaamisille henkilökunnan kanssa enemmän aikaa. Myös päiväkodin tiedottamiseen toivottiin enemmän selkeyttä. Vanhemmat toivat esiin myös koronaviruspandemiasta johtuvat poikkeusolot ja niiden tuomat haasteet yhteistyöhön ja kohtaamisiin henkilökunnan kanssa.
Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia toimintansa kehittämisessä.
This thesis was commissioned by a municipal day care centre in Joensuu. This thesis was accomplished by using qualitative methods and the material was collected with electronic questionnaires. The material was analysed by using content analysis methods.
The results of this study found out that the parents are mostly happy about how the educational partnership is carried out with the day care centre, but they wish there were more time for daily interactions with the personnel. In addition, the day care should communicate in a more clearly manner. Parents brought up also the emergency conditions caused by the COVID-19 pandemic and how the pandemic poses challenges for the cooperation and the interactions with the personnel.
The commissioning day care centre can use the results of the thesis for developing their unit.