Ulkoisen viestinnän kehittäminen digitaalisissa kanavissa: Case FysioX
Kinnunen, Anna (2021)
Lataukset:
Kinnunen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195078
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki, mitä odotuksia asiakkailla on yrityksen ulkoisesta
viestinnästä ja kuinka se toteutui kohdeyrityksessä. Tavoitteena oli löytää ne asiat ja keinot, joilla voidaan vastata asiakkaiden odotuksiin. Tätä kautta toimeksiantajan ulkoista viestintää voidaan lähteä kehittämään. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pieni tervajokelainen hyvinvointialan yritys FysioX.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta pääosasta: johdannosta, teoriasta ja empiirisestä osiosta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta luvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään ulkoista viestintää ja sen oleellisimpia muoto-ja tutkimuksen kannalta. Toisessa teorialuvussa käsitellään ulkoisen viestinnän digitaalisia kanavia ja niiden merkitystä yritystoimintaan. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui kymmenen yrityksen kohderyhmään kuuluvaa asiakasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä organisaation ulkoiseen viestintään lukuun ottamatta pieniä ongelmakohtia. Ulkoinen viestintä koettiin selkeäksi, informatiiviseksi, aktiiviseksi ja laadukkaaksi. Pientä kehitystä toivottiin, jumppien sisältökuvauksien ja ostojen ohjeistuksien ajan tasaisuuteen ja selkeyteen sekä sähköpostiliikenteeseen. Nämä asiat lisättiin kehitysehdotuksiin, ja niihin tarttumalla ulkoista viestintää on mahdollista kehittää kohti parasta mahdollista asiakaskokemusta.
viestinnästä ja kuinka se toteutui kohdeyrityksessä. Tavoitteena oli löytää ne asiat ja keinot, joilla voidaan vastata asiakkaiden odotuksiin. Tätä kautta toimeksiantajan ulkoista viestintää voidaan lähteä kehittämään. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pieni tervajokelainen hyvinvointialan yritys FysioX.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta pääosasta: johdannosta, teoriasta ja empiirisestä osiosta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta luvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään ulkoista viestintää ja sen oleellisimpia muoto-ja tutkimuksen kannalta. Toisessa teorialuvussa käsitellään ulkoisen viestinnän digitaalisia kanavia ja niiden merkitystä yritystoimintaan. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui kymmenen yrityksen kohderyhmään kuuluvaa asiakasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä organisaation ulkoiseen viestintään lukuun ottamatta pieniä ongelmakohtia. Ulkoinen viestintä koettiin selkeäksi, informatiiviseksi, aktiiviseksi ja laadukkaaksi. Pientä kehitystä toivottiin, jumppien sisältökuvauksien ja ostojen ohjeistuksien ajan tasaisuuteen ja selkeyteen sekä sähköpostiliikenteeseen. Nämä asiat lisättiin kehitysehdotuksiin, ja niihin tarttumalla ulkoista viestintää on mahdollista kehittää kohti parasta mahdollista asiakaskokemusta.