Oppilaskodin nuorten ohjaaminen ja tukeminen itsenäisiin taitoihin
Mäkelä, Olli-Pekka (2021)
Mäkelä, Olli-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää menetelmiä nuorten itsenäistymisen tu-kemiseen sekä kehittää työntekijän valmiuksia ohjata haastavassa elämäntilan-teessa olevia nuoria asiakkaita. Opinnäytetyössä käsitellään aiheita, jotka autta-vat erityishuollossa työskenteleviä ammattilaisia ja nuoria löytämään yhteinen luottamus ja vuorovaikutus, jotka mahdollistavat tavoitteellisen työskentelyn nuo-ren voimaantumiseksi. Opinnäytetyön tarkoitus on lisäksi johdonmukaistaa ja selkeyttää toimintayksikön työskentelyn prosessia ja liittää itsenäistymistä tukeva toimintatapa osaksi nuoren kuntoutuksen kokonaistavoitteita.
Opinnäytetyö rakentuu kehityspsykologian ja nuorisopsykiatrian lähtökohdista, ja huomioi nuoren käyttäytymiseen sekä ajatteluun vaikuttavia yksilöllisiä elämän-kokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena opinnäytetyönä. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Vaalijalan oppilaskoti Koivu 4, joka on yli 18- vuotiai-den psykiatrinen jatkokuntoutusyksikkö. Opinnäytetyön toteutus alkoi aiheen valinnasta ja aiheeseen liittyvien kehittämistarpeiden koostamisesta. Opinnäyte-työn aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöstöä ja hyödyntämällä dialogista keskustelua moniammatillisessa työryhmässä sekä työtehtävissä nuorten kans-sa. Tämän jälkeen kerättiin tarpeiden pohjalta aihetta käsittelevää kirjallisuutta. Teoreettinen viitekehys käsittää monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tämän aineiston pohjalta laadittiin opinnäytetyön raportti, jossa esittelen tuotok-sen perustana olevia teoreettisia lähtökohtia ja kehittämistyön etenemistä ku-vaavaa prosessia. Opinnäytetyöprosessissa on tuotettu toimintaehdotuksena työyksikön tarpeisiin menetelmäopas, jota hyödyntämällä voidaan selkeyttää nuorten itsenäistymiseen liittyvää työskentelyä ja edistää työntekijän valmiuksia ohjaukselliseen asiakastyöhön. Menetelmäopas on toteutettu Powerpoint -ohjelmalla sähköiseen muotoon.
Opinnäytetyö rakentuu kehityspsykologian ja nuorisopsykiatrian lähtökohdista, ja huomioi nuoren käyttäytymiseen sekä ajatteluun vaikuttavia yksilöllisiä elämän-kokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena opinnäytetyönä. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Vaalijalan oppilaskoti Koivu 4, joka on yli 18- vuotiai-den psykiatrinen jatkokuntoutusyksikkö. Opinnäytetyön toteutus alkoi aiheen valinnasta ja aiheeseen liittyvien kehittämistarpeiden koostamisesta. Opinnäyte-työn aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöstöä ja hyödyntämällä dialogista keskustelua moniammatillisessa työryhmässä sekä työtehtävissä nuorten kans-sa. Tämän jälkeen kerättiin tarpeiden pohjalta aihetta käsittelevää kirjallisuutta. Teoreettinen viitekehys käsittää monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tämän aineiston pohjalta laadittiin opinnäytetyön raportti, jossa esittelen tuotok-sen perustana olevia teoreettisia lähtökohtia ja kehittämistyön etenemistä ku-vaavaa prosessia. Opinnäytetyöprosessissa on tuotettu toimintaehdotuksena työyksikön tarpeisiin menetelmäopas, jota hyödyntämällä voidaan selkeyttää nuorten itsenäistymiseen liittyvää työskentelyä ja edistää työntekijän valmiuksia ohjaukselliseen asiakastyöhön. Menetelmäopas on toteutettu Powerpoint -ohjelmalla sähköiseen muotoon.