Vidis - Haasteita kristityn polulla : Audiovisuaalinen materiaali rippikoulutyön kehittämiseksi
Salo, Tuukka; Koski, Arttu; Mäkinen, Markus (2021)
Salo, Tuukka
Koski, Arttu
Mäkinen, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812239
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kasvatus- ja opetuskäyttöön draamaa, pohdintaa ja toiminnallisuutta sisältävä audiovisuaalinen materiaalipaketti rippikoulutyöhön ja nuorisotyöhön. Samalla se tukee nuorten kasvua ja ymmärrystä kristinuskosta ja elämästä.
Vidiksellä kehitetään digitaalista nuorisotyötä ja tuodaan nuorten arjen ilmiöt käsittelyyn samaistut-tavalla ja realistisella lähestymistavalla, jolloin nuorille tuodaan kristillinen sanoma ymmärrettäväksi heidän kielelleen. Vidiksellä edistetään Suuri Ihme 2017 -rippikoulusuunnitelman tavoitteiden toteutumista monipuolisella materiaalipaketilla, joka koostuu lyhytelokuvasarjasta ja kirjallisesta oheismateriaalista.
Vidis tuotettiin sitoutumalla huolelliseen suunnitteluun, valmisteluun, toteutukseen ja esillepanoon. Vidiksen audiovisuaalinen osuus kuvattiin kokoavan toiminnan, elokuvatoiminnan ja vapaaehtoistyön avulla, ja sen aikana harjoitettiin pedagogisia taitoja ja vuorovaikutustaitoja lasten, nuorten ja aikuisten kanssa.
Vidis suunniteltiin valtakunnalliseen käyttöön, minkä vuoksi toiminnallista opinnäytetyötä ei lähdetty hankkeistamaan minkään tietyn seurakunnan kanssa.
Vidiksellä kehitetään digitaalista nuorisotyötä ja tuodaan nuorten arjen ilmiöt käsittelyyn samaistut-tavalla ja realistisella lähestymistavalla, jolloin nuorille tuodaan kristillinen sanoma ymmärrettäväksi heidän kielelleen. Vidiksellä edistetään Suuri Ihme 2017 -rippikoulusuunnitelman tavoitteiden toteutumista monipuolisella materiaalipaketilla, joka koostuu lyhytelokuvasarjasta ja kirjallisesta oheismateriaalista.
Vidis tuotettiin sitoutumalla huolelliseen suunnitteluun, valmisteluun, toteutukseen ja esillepanoon. Vidiksen audiovisuaalinen osuus kuvattiin kokoavan toiminnan, elokuvatoiminnan ja vapaaehtoistyön avulla, ja sen aikana harjoitettiin pedagogisia taitoja ja vuorovaikutustaitoja lasten, nuorten ja aikuisten kanssa.
Vidis suunniteltiin valtakunnalliseen käyttöön, minkä vuoksi toiminnallista opinnäytetyötä ei lähdetty hankkeistamaan minkään tietyn seurakunnan kanssa.