Riktlinjer för att möjliggöra trygghet inom småbarnspedagogisk verksamhet : En kvalitativ studie om Covid-19 pandemins inverkan på daghem i Esbo under höstterminen 2020
Fröberg, Jenny; Lindberg, Emilia (2021)
Fröberg, Jenny
Lindberg, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912398
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete för Esbo stad.
Syftet med studien är att kartlägga hur Covid-19 pandemins
medförda riktlinjer under höstterminen 2020 rent praktiskt
tagits i beaktande på svenskspråkiga daghem i Esbo, samt
undersöka hur riktlinjerna påverkade daghemmens
möjlighet att ordna en trygg lär- och arbetsmiljö för barn
och personal. Bakgrunden för studien utgår ifrån grunderna
för planen för småbarnspedagogik, arbetarskydd, samt
Covid-19 pandemins riktlinjer. Den tidigare forskningen är
tillämpad från både daghem och skola och
behandlar teman daghem som tryggande faktor, strategier
för att hantera pandemin och trygga förhållanden inom
utbildningssektorn. Den teoretiska referensramen
som användes är Maslows teori om trygghet. Metodvalet i
studien är prestrukturerade öppna intervjuer med
innehållsanalys. I intervjuerna deltog fyra informanter från
olika stora daghem. Resultaten var omfattande, men med
endast fyra informanter blir det svårt att generalisera svaren
för alla svenskspråkiga daghem i Esbo. Enligt resultaten
har daghemspersonalen varit tvungna att anpassa sig till
situationen med de medförda riktlinjerna. Trots detta har
både personal och barn i allmänhet anpassat sig bra
och känt sig trygga.
Syftet med studien är att kartlägga hur Covid-19 pandemins
medförda riktlinjer under höstterminen 2020 rent praktiskt
tagits i beaktande på svenskspråkiga daghem i Esbo, samt
undersöka hur riktlinjerna påverkade daghemmens
möjlighet att ordna en trygg lär- och arbetsmiljö för barn
och personal. Bakgrunden för studien utgår ifrån grunderna
för planen för småbarnspedagogik, arbetarskydd, samt
Covid-19 pandemins riktlinjer. Den tidigare forskningen är
tillämpad från både daghem och skola och
behandlar teman daghem som tryggande faktor, strategier
för att hantera pandemin och trygga förhållanden inom
utbildningssektorn. Den teoretiska referensramen
som användes är Maslows teori om trygghet. Metodvalet i
studien är prestrukturerade öppna intervjuer med
innehållsanalys. I intervjuerna deltog fyra informanter från
olika stora daghem. Resultaten var omfattande, men med
endast fyra informanter blir det svårt att generalisera svaren
för alla svenskspråkiga daghem i Esbo. Enligt resultaten
har daghemspersonalen varit tvungna att anpassa sig till
situationen med de medförda riktlinjerna. Trots detta har
både personal och barn i allmänhet anpassat sig bra
och känt sig trygga.