Työntekijäkokemuksen kehittäminen vähittäiskaupan organisaatiossa
Rautio, Elina (2021)
Rautio, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213418
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työntekijäkokemusta ja siihen liittyviä käsitteitä, sekä selvittää ja sitä kautta kehittää kohdeorganisaation työntekijäkokemuksen tilaa. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli: Miten kehittää yrityksen X työntekijäkokemusta? Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli tunnistaa työntekijäkokemuksen kehitysalueet ja löytää avaimia sen kehittämiseksi kohdeorganisaatiossa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu useasta tutkimukselle tärkeästä osa-alueesta: työntekijäkokemuksen muodostumisesta, sitoutumisen ja motivaation syntymisestä, strategian, arvojen ja vision merkityksestä sekä johtamisesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin henkilöstökyselynä kohdeorganisaation yhden myymälän henkilöstölle. Tutkimus toteutettiin Google Forms -ohjelmalla laaditulla kyselylomakkeella, ja linkki jaettiin julkisena linkkinä kohderyhmälle.
Tutkimuksen kautta havaittiin kehityskohteita henkilöstön työntekijäkokemuksessa. Kehityskohteiksi muodostuivat esimerkiksi työn merkityksellisyyden kokemus, tunnustus työstä, yksilöllinen johtamisen kokemus, etenemismahdollisuudet, asiantuntijuuden kehittäminen sekä sitoutuminen. Kehitysehdotukset painottuivat näihin osa-alueisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu useasta tutkimukselle tärkeästä osa-alueesta: työntekijäkokemuksen muodostumisesta, sitoutumisen ja motivaation syntymisestä, strategian, arvojen ja vision merkityksestä sekä johtamisesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin henkilöstökyselynä kohdeorganisaation yhden myymälän henkilöstölle. Tutkimus toteutettiin Google Forms -ohjelmalla laaditulla kyselylomakkeella, ja linkki jaettiin julkisena linkkinä kohderyhmälle.
Tutkimuksen kautta havaittiin kehityskohteita henkilöstön työntekijäkokemuksessa. Kehityskohteiksi muodostuivat esimerkiksi työn merkityksellisyyden kokemus, tunnustus työstä, yksilöllinen johtamisen kokemus, etenemismahdollisuudet, asiantuntijuuden kehittäminen sekä sitoutuminen. Kehitysehdotukset painottuivat näihin osa-alueisiin.