Social selling ilmiönä ja miten Social sellingiä tehdään
Rönnberg, Mikko (2021)
Rönnberg, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514469
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää miten omien alojensa tunnetut vaikuttajat tuntevat sosiaalisen myynnin ilmiönä, sekä miten sosiaalinen myynti koetaan ja miten sosiaalista myyntiä tehdään. Opinnäytetyö toteutettiin 2021 tammikuu-toukokuun välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee social sellingiä laajana kokonaisuutena pitäen sisällään sosiaaliseen myyntiin liittyvät kanavat, toimintaperiaatteet sekä henkilö ja asiantuntija brändit. Teoriaosuus sivuttaa myös digitalisaatiota, joka on vaikuttanut myynti ja ostoprosessiin ja on näin ollen social sellingin yksi osatekijöistä. Tutkimustyöhön liittyvässä osiossa käsitellään valittu tutkimusmenetelmä sekä keskeiset tutkimistyön tulokset. Opinnäytetyön aihe valikoitui työntekijän kiinnostuksesta moderniin myyntiin.
Opinnäytetyön menetelmä suuntaukseksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruu menetelmänä toimi puolistrukturoitu yksilöhaastattelu, jotka järjestettiin etänä teamsin välityksellä. Kyseinen menetelmä soveltui parhaiten, jotta opinnäytetyön tavoite saavutettaisiin. Haastattelut tehtiin huhti-toukokuun aikana vuonna 2021.
Tutkimustyön tulosten perusteella social selling osatekijät (mitä, missä, miten, miksi) tunnistetaan varsin hyvin. Yksi haastateltavista ei tunnistanut social sellingiä sanana, mutta osatekijät hänkin tunnisti. Tulosten perusteella social selling mielletään henkilö ja/tai asiantuntija brändillisenä toimintana, jossa tärkeimpänä on validin sisällöntuottaminen omalle kohderyhmälleen. Tulosten perusteena monen social selling perustuu monikanavaisuuteen, jonka kanava määrittää millaista sisältöä tuotetaan. Jokaisella haastateltavista oli kuitenkin oma pääkanavansa, jossa sosiaalista myyntiä tehtiin eniten. Social selling koettiin pääsääntöisesti erittäin tärkeänä tai jopa kasvun edellytyksenä. Vaikka sosiaalisen myynnin aktiivisuuden suhteen löytyi eroja, kokivat haastateltavat säännöllisen toiminnan tärkeänä. Tutkimustyön tulokset osoittivat, että sosiaalinen myynti koetaan tärkeänä ja jopa kasvun edellytyksenä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee social sellingiä laajana kokonaisuutena pitäen sisällään sosiaaliseen myyntiin liittyvät kanavat, toimintaperiaatteet sekä henkilö ja asiantuntija brändit. Teoriaosuus sivuttaa myös digitalisaatiota, joka on vaikuttanut myynti ja ostoprosessiin ja on näin ollen social sellingin yksi osatekijöistä. Tutkimustyöhön liittyvässä osiossa käsitellään valittu tutkimusmenetelmä sekä keskeiset tutkimistyön tulokset. Opinnäytetyön aihe valikoitui työntekijän kiinnostuksesta moderniin myyntiin.
Opinnäytetyön menetelmä suuntaukseksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruu menetelmänä toimi puolistrukturoitu yksilöhaastattelu, jotka järjestettiin etänä teamsin välityksellä. Kyseinen menetelmä soveltui parhaiten, jotta opinnäytetyön tavoite saavutettaisiin. Haastattelut tehtiin huhti-toukokuun aikana vuonna 2021.
Tutkimustyön tulosten perusteella social selling osatekijät (mitä, missä, miten, miksi) tunnistetaan varsin hyvin. Yksi haastateltavista ei tunnistanut social sellingiä sanana, mutta osatekijät hänkin tunnisti. Tulosten perusteella social selling mielletään henkilö ja/tai asiantuntija brändillisenä toimintana, jossa tärkeimpänä on validin sisällöntuottaminen omalle kohderyhmälleen. Tulosten perusteena monen social selling perustuu monikanavaisuuteen, jonka kanava määrittää millaista sisältöä tuotetaan. Jokaisella haastateltavista oli kuitenkin oma pääkanavansa, jossa sosiaalista myyntiä tehtiin eniten. Social selling koettiin pääsääntöisesti erittäin tärkeänä tai jopa kasvun edellytyksenä. Vaikka sosiaalisen myynnin aktiivisuuden suhteen löytyi eroja, kokivat haastateltavat säännöllisen toiminnan tärkeänä. Tutkimustyön tulokset osoittivat, että sosiaalinen myynti koetaan tärkeänä ja jopa kasvun edellytyksenä.