Henkilöstöjohtaminen itseohjautuvassa organisaatiossa: Case GreenStar Hotels Oy
Pellikka, Pinja (2021)
Pellikka, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815055
Tiivistelmä
Henkilöstöjohtaminen on yksi yrityksen tärkeimpiä menestystekijöitä. Tutkimuksen tehtävänä oli tunnistaa henkilöstöjohtamiseen liittyviä kehittämiskohteita joihin yrityksen johdon tulisi jatkossa kiinnittää huomiota. Tutkimusongelmana oli GreenStar hotellin henkilöstöjohtamisen nykytilan kuvaaminen. Tutkimus jaettiin osioihin, joiden aiheina olivat johtaminen, itseohjautuvuus, motivaatio ja osaamisen kehittäminen.
Tutkimusotteeksi valikoitui määrällinen tutkimus. Tutkimus tehtiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin GreenStar hotellin työntekijöille helmikuussa 2021. Kyselylomake julkaistiin työntekijöiden käyttämässä Workplace-yritysviestintäpalvelussa. Vastausaikaa heillä oli kaksi viikkoa. Kyselyyn vastasi 15 työntekijää.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että GreenStarin henkilökunta ajattelee henkilöstöjohtamisen olevan yrityksessä varsin hyvällä tasolla. Hotellin johto suoriutuu henkilökunnan mukaan tehtävistään hyvin. Kehittämiskohteiksi mainittiin perehdyttäminen, palkitseminen ja palautteen antaminen. Myös henkilöstön vaihtuvuus nostettiin tuloksessa esiin. Työntekijät toivoivat enemmän tukea ja kannustusta tehtäviinsä. Henkilöstö suhtautui erittäin myönteisesti kehittämään omaa osaamistaan ja kehittymään työssään.
Tutkimus osoitti GreenStarin johdolle työntekijöiden näkemyksen henkilöstöjohtamisen nykytilasta. Tutkimustulosten avulla yritys pystyy tunnistamaan johtamistyöhön liittyvät kehitysalueet. Tutkimustulosten perusteella GreenStarille tuotettiin myös valmiita innovatiivisia kehitysideoita yrityksen henkilöstöjohtamisen tukemiseen. Tutkimuksesta saadut tiedot tukivat niin yrityksen johdon kuin uusien Team Leaderien työtä.
Tutkimusotteeksi valikoitui määrällinen tutkimus. Tutkimus tehtiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin GreenStar hotellin työntekijöille helmikuussa 2021. Kyselylomake julkaistiin työntekijöiden käyttämässä Workplace-yritysviestintäpalvelussa. Vastausaikaa heillä oli kaksi viikkoa. Kyselyyn vastasi 15 työntekijää.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että GreenStarin henkilökunta ajattelee henkilöstöjohtamisen olevan yrityksessä varsin hyvällä tasolla. Hotellin johto suoriutuu henkilökunnan mukaan tehtävistään hyvin. Kehittämiskohteiksi mainittiin perehdyttäminen, palkitseminen ja palautteen antaminen. Myös henkilöstön vaihtuvuus nostettiin tuloksessa esiin. Työntekijät toivoivat enemmän tukea ja kannustusta tehtäviinsä. Henkilöstö suhtautui erittäin myönteisesti kehittämään omaa osaamistaan ja kehittymään työssään.
Tutkimus osoitti GreenStarin johdolle työntekijöiden näkemyksen henkilöstöjohtamisen nykytilasta. Tutkimustulosten avulla yritys pystyy tunnistamaan johtamistyöhön liittyvät kehitysalueet. Tutkimustulosten perusteella GreenStarille tuotettiin myös valmiita innovatiivisia kehitysideoita yrityksen henkilöstöjohtamisen tukemiseen. Tutkimuksesta saadut tiedot tukivat niin yrityksen johdon kuin uusien Team Leaderien työtä.