Brändilaajennuksen onnistumiseen vaikuttavat tekijät
Kirvesmies, Lotta (2021)
Kirvesmies, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015553
Tiivistelmä
Brändiä pidetään yrityksen arvokkaimpana pääomana. Uuden brändin luominen on kallista, minkä vuoksi yhä useammat yritykset päätyvät hyödyntämään jotakin olemassa olevaa brändiä lanseeratessaan uusia tuotteita tai palveluita markkinoille. Brändilaajennusten hyödyiksi voidaan laskea muun muassa se, että brändin laajennus voi auttaa kuluttajia hyväksymään uudet tuotteet ja palvelut markkinoilla, mutta toisaalta vakiintunut bändinimi auttaa säästämään markkinoille menoaikaa sekä resursseja. Brändilaajennukset voidaan toteuttaa monella eri tavalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella onnistuneeseen brändilaajennukseen johtavia tekijöitä kuluttajille suunnattujen tuotteiden kontekstissa. Teoriaosiossa selvitetään brändilaajennukseen liittyvän kirjallisuuden sekä tutkimusten kautta brändilaajennuskäsitettä, brändilaajennuksen hyötyjä ja haittoja ja sitä, minkälaisia seikkoja brändilaajennuksen onnistumisessa painotetaan. Työtä varten selvitettiin tarkemmin kahden suomalaisen brändin brändilaajennushistoriaa teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluissa Denniksen ja Elovenan edustajat kertoivat brändilaajennusprosesseistaan ja onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyössä käsitellyn teorian ja haastatteluiden pohjalta voidaan sanoa, että brändilaajennuksessa onnistuminen on monen tekijän summa. Brändilaajennusprosessissa onnistumista tukeviksi tekijöiksi voidaan kuitenkin nimetä emobrändin ja laajennuksen yhteensopivuus sekä se, että laajennus istuu brändin arvoihin ja arvolupaukseen. Laajennuskategorian tulisi olla looginen ja tuotteen tai uuden palvelun tarjota kuluttajalle jotakin uutta. Brändilaajennuksen onnistumisessa tärkeässä roolissa on myös suunnitelmallinen markkinointi. Brändilaajennusprosessin onnistumisessa auttaa jo ennestään vahva brändi, jolla on valmiina asiakaskunta. Kuluttajan näkökulmasta brändilaajennuksesta onnistuneen tekee se, että laajennus on persoonallinen ja aito sekä yhdistettävissä emobrändiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella onnistuneeseen brändilaajennukseen johtavia tekijöitä kuluttajille suunnattujen tuotteiden kontekstissa. Teoriaosiossa selvitetään brändilaajennukseen liittyvän kirjallisuuden sekä tutkimusten kautta brändilaajennuskäsitettä, brändilaajennuksen hyötyjä ja haittoja ja sitä, minkälaisia seikkoja brändilaajennuksen onnistumisessa painotetaan. Työtä varten selvitettiin tarkemmin kahden suomalaisen brändin brändilaajennushistoriaa teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluissa Denniksen ja Elovenan edustajat kertoivat brändilaajennusprosesseistaan ja onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyössä käsitellyn teorian ja haastatteluiden pohjalta voidaan sanoa, että brändilaajennuksessa onnistuminen on monen tekijän summa. Brändilaajennusprosessissa onnistumista tukeviksi tekijöiksi voidaan kuitenkin nimetä emobrändin ja laajennuksen yhteensopivuus sekä se, että laajennus istuu brändin arvoihin ja arvolupaukseen. Laajennuskategorian tulisi olla looginen ja tuotteen tai uuden palvelun tarjota kuluttajalle jotakin uutta. Brändilaajennuksen onnistumisessa tärkeässä roolissa on myös suunnitelmallinen markkinointi. Brändilaajennusprosessin onnistumisessa auttaa jo ennestään vahva brändi, jolla on valmiina asiakaskunta. Kuluttajan näkökulmasta brändilaajennuksesta onnistuneen tekee se, että laajennus on persoonallinen ja aito sekä yhdistettävissä emobrändiin.