SOMEMARKKINOINTISUUNNITELMA CAFE ROVANIEMELLE
Vaarala, Neea-Riikka; Toivanen, Noa (2021)
Vaarala, Neea-Riikka
Toivanen, Noa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092318006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rovaniemellä sijaitseva gluteeniton lounaskahvila Cafe Rovaniemi. Tavoitteena oli, että sosiaalisen median markkinointisuunnitelma olisi toimeksiantajalle helppokäyttöinen ja että sen avulla Cafe Rovaniemen sosiaalisen median markkinointi olisi laadukkaampaa ja yhtenäisempää.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui markkinoinnista ja sosiaalisen median käyttötavoista. Työskennellessä tehtiin yrityksestä SWOT analyysi ja kilpailija-analyysi, jotta saataisiin parempi tietämys yrityksestä ja Rovaniemen kilpailu tilanteesta.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi markkinoinnin vuosikello yritykselle, heille tärkeitä sesonkeja osuvia juhlapäiviä käyttäen, vuosikellossa näkyy vuoden ajoille teemoja, mitä kannattaa pitää mielessä julkaisuja tehdessä ja jokaiselle kuukaudelle on eritelty juhlapäiviä ja pienempiä teemoja, joista voi tehdä julkaisuja. Tämän lisäksi tehtiin yritykselle julkaisukalenteri kahdeksi kuukaudeksi, joka näyttää esimerkkinä, miten vuosikello on hyödyllinen julkaisuja suunnitellessa ja sieltä löytyy esimerkkejä, minkälaisia julkaisuja voi tehdä vuoden ympäri.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui markkinoinnista ja sosiaalisen median käyttötavoista. Työskennellessä tehtiin yrityksestä SWOT analyysi ja kilpailija-analyysi, jotta saataisiin parempi tietämys yrityksestä ja Rovaniemen kilpailu tilanteesta.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi markkinoinnin vuosikello yritykselle, heille tärkeitä sesonkeja osuvia juhlapäiviä käyttäen, vuosikellossa näkyy vuoden ajoille teemoja, mitä kannattaa pitää mielessä julkaisuja tehdessä ja jokaiselle kuukaudelle on eritelty juhlapäiviä ja pienempiä teemoja, joista voi tehdä julkaisuja. Tämän lisäksi tehtiin yritykselle julkaisukalenteri kahdeksi kuukaudeksi, joka näyttää esimerkkinä, miten vuosikello on hyödyllinen julkaisuja suunnitellessa ja sieltä löytyy esimerkkejä, minkälaisia julkaisuja voi tehdä vuoden ympäri.