Virtuaaliopetus ja -opiskelu Covid-19 pandemian aikana Suomen ammattikorkeakouluissa vuosina 2020–2021
Paloheimo, Aki Antti (2021)
Paloheimo, Aki Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120042
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen ammattikorkeakoulujen Covid-19 pandemian aikaista virtuaaliopiskelua- ja opetusta aikaisemman fyysistä läsnäoloa vaativan opiskelun vaihtoehtona kyselytutkimuksella, aiempaan tietoperustaan nojaten, vuosina 2020–2021.
Yllättäen, vuoden 2019 lopulla alkaneen pandemian (Covid-19) johdosta Suomen ammattikorkeakoulut joutuivat siirtymään virtuaaliopiskeluun ja -opetukseen keväällä 2020. Tekijä huomasi virtuaaliopiskelun aiheuttavan paljon keskustelua sen sopivuudesta ammattikorkeakouluopintojen edistämiseen.
Koska tekijä ei saanut työharjoittelupaikkaa tai opinnäytetyötä suoritettavaksi tilaajalle, päätti hän jatkaa opiskelujensa edistämistä tekemällä opinnäytetyönsä itseään kiinnostavasta aiheesta ilman tilaajaa. Tavoitteena oli selvittää millainen vaihtoehto virtuaaliopiskelu ja -opetus vuosien 2020 ja 2021 pandemian aikaisten virtuaaliopintojen aikana olivat.
Tutkimussuunnitelmassa tekijä rajasi tehtävää kyselytutkimusta koskemaan vain 12 opiskelijaa ja 5 opettajaa, eli työ ei ole koko perusjoukkoa koskeva tai sen jäseniin yleistettävä. Tutkimusaiheena pois rajattiin talouden, hallinon, rahoituksen, vaikutukset liiketoimintaan ja tietotekniikan käytön tarkat käytännön tekniset edellytykset ja käytännöt.
Tukimuskysymyksiksi valikoituivat seuraavat kaksi: Miten opettajat ja oppilaat kokivat virtuaaliopetuksen ja -opiskelun pandemian aikana? sekä Onko virtuaaliopetus yhtä hyvä, huonompi vai parempi vaihtoehto kuin fyysistä läsnäoloa vaativa opetus? Virtuaaliopiskelua -ja opetusta kokemuksena ja näkemyksenä pyrittiin selvittämään suoraan opiskelijoilta ja opettajilta ilman käytettävyys-, käyttöliittymä-, käyttäjäkokemuksien tutkimista erikseen.
Tietoperustana tekijä käytti aiempia tutkimuksia, joista hän sai tietoa virtuaaliopetuksen ja -opiskelun toimivuudesta. Tutkimuksia, joista sai tietoa, löytyi niin kotimaastamme kuin ulkomailtakin. Tietoperustan valitsemisessa tekijä käytti perusteluna tekijöiden koulutusta ja asemaa aineistojen luotettavuuden varmistajana.
Tekijä toteutti työn keväällä ja kesällä 2021, aloitti suunnittelun maaliskuussa ja sai työn pääosin kirjoitettua juhannukseen mennessä. Työn tutkimusosuuden tekijä toteutti monivalintakysymyksiä sisältävänä kyselynä Google Formsilla. Ennen kyselyä tekijä esitestasi kyselyitä muutamilla opiskelijoilla tarkkailemalla heitä kyselyn täytön aikana ja haastattelemalla heitä, jotta hän sai selville mitä näkökohtia ammattikorkeakouluopiskelijoille on tullut eteen virtuaaliopiskelussa ja miten asioista tulisi kysyä saadakseen manipuloimattomia, johdattelemattomia kysymyksiä ja vastauksia esille myös kyselytutkimuksessa.
Tulostensa perusteella tekijä tyypitteli ja loi käyttäjäpersoonia sekä päätyi lopulta johtopäätökseen: Virtuaaliopiskelu on joillekin parempi vaihtoehto ja toisille huonompi. Kokemukset ovat subjektiivisia. Tutkimuksensa perusteella tekijä esittää mm. virtuaaliopiskelun– ja opetuksen asettamista ensisijaiseksi ja räätälöimistä käyttäjäpersoonittain AI:n avulla. This thesis studies virtual learning and teaching in Finnish universities of applied sciences during the Covid-19 pandemic as an alternative to previous physical presence studies with a survey, based on the previous knowledge base, in 2020–2021.
Surprisingly, due to the pandemic (Covid-19) that began at the end of 2019, Finnish universities of applied sciences had to switch to virtual study and teaching in the spring of 2020. The author found that virtual study causes a lot of discussion about its suitability for promoting studies universities of applied sciences. As the author did not get an internship or thesis to be done for the client, he decided to continue to promote his studies by doing his thesis on a topic of self-interest without the client. The aim was to find out what kind of option virtual studying and teaching during the 2020 and 2021 pandemic virtual studies were.
In the research plan, the author limited the survey to only 12 students and 5 teachers, ergo the work does not have to apply to the whole population or be generalized to its members. The research topic excluded the exact practical technical conditions and practices of economics, administration, finance, the impact on business and the practice of information technology. The following two questions were selected as thesis questions: How did teachers and students experience virtual teaching and learning during the pandemic? and is virtual teaching as good, worse, or a better option than teaching that requires physical presence? Virtual studying and teaching as an experience and vision were sought to be clarified directly from students and teachers without the need for usability, user interface, user experience research separately.
As a basis for knowledge, the author used previous research, from which he gained information about the functionality of Virtual Teaching and Studying. Studies that provided information were found both in our home country and abroad. In choosing the knowledge base, the author used the training of the authors of the foundation and their role as a guarantor of the reliability of the data.
The author carried out the work in the spring and summer of 2021, began planning in March, and got the work mostly written by midsummer. The author of the research part of the work carried out a survey with multiple-choice questions on Google Forms. Prior to the survey, the author presented the questionnaires to a few students by observing them while completing the survey and interviewing them to find out what aspects of polytechnic students have come up with in virtual learning and how to ask questions to get unmanipulated, non-introductory questions and answers in the survey.
Based on his results, the author typed and created user personalities and eventually concluded: Virtual studying and teaching is a better option for some and worse for others. Experiences are subjective. Based on his research, the author presents e.g., prioritizing virtual studying and teaching and tailoring it to individual users by using AI.
Yllättäen, vuoden 2019 lopulla alkaneen pandemian (Covid-19) johdosta Suomen ammattikorkeakoulut joutuivat siirtymään virtuaaliopiskeluun ja -opetukseen keväällä 2020. Tekijä huomasi virtuaaliopiskelun aiheuttavan paljon keskustelua sen sopivuudesta ammattikorkeakouluopintojen edistämiseen.
Koska tekijä ei saanut työharjoittelupaikkaa tai opinnäytetyötä suoritettavaksi tilaajalle, päätti hän jatkaa opiskelujensa edistämistä tekemällä opinnäytetyönsä itseään kiinnostavasta aiheesta ilman tilaajaa. Tavoitteena oli selvittää millainen vaihtoehto virtuaaliopiskelu ja -opetus vuosien 2020 ja 2021 pandemian aikaisten virtuaaliopintojen aikana olivat.
Tutkimussuunnitelmassa tekijä rajasi tehtävää kyselytutkimusta koskemaan vain 12 opiskelijaa ja 5 opettajaa, eli työ ei ole koko perusjoukkoa koskeva tai sen jäseniin yleistettävä. Tutkimusaiheena pois rajattiin talouden, hallinon, rahoituksen, vaikutukset liiketoimintaan ja tietotekniikan käytön tarkat käytännön tekniset edellytykset ja käytännöt.
Tukimuskysymyksiksi valikoituivat seuraavat kaksi: Miten opettajat ja oppilaat kokivat virtuaaliopetuksen ja -opiskelun pandemian aikana? sekä Onko virtuaaliopetus yhtä hyvä, huonompi vai parempi vaihtoehto kuin fyysistä läsnäoloa vaativa opetus? Virtuaaliopiskelua -ja opetusta kokemuksena ja näkemyksenä pyrittiin selvittämään suoraan opiskelijoilta ja opettajilta ilman käytettävyys-, käyttöliittymä-, käyttäjäkokemuksien tutkimista erikseen.
Tietoperustana tekijä käytti aiempia tutkimuksia, joista hän sai tietoa virtuaaliopetuksen ja -opiskelun toimivuudesta. Tutkimuksia, joista sai tietoa, löytyi niin kotimaastamme kuin ulkomailtakin. Tietoperustan valitsemisessa tekijä käytti perusteluna tekijöiden koulutusta ja asemaa aineistojen luotettavuuden varmistajana.
Tekijä toteutti työn keväällä ja kesällä 2021, aloitti suunnittelun maaliskuussa ja sai työn pääosin kirjoitettua juhannukseen mennessä. Työn tutkimusosuuden tekijä toteutti monivalintakysymyksiä sisältävänä kyselynä Google Formsilla. Ennen kyselyä tekijä esitestasi kyselyitä muutamilla opiskelijoilla tarkkailemalla heitä kyselyn täytön aikana ja haastattelemalla heitä, jotta hän sai selville mitä näkökohtia ammattikorkeakouluopiskelijoille on tullut eteen virtuaaliopiskelussa ja miten asioista tulisi kysyä saadakseen manipuloimattomia, johdattelemattomia kysymyksiä ja vastauksia esille myös kyselytutkimuksessa.
Tulostensa perusteella tekijä tyypitteli ja loi käyttäjäpersoonia sekä päätyi lopulta johtopäätökseen: Virtuaaliopiskelu on joillekin parempi vaihtoehto ja toisille huonompi. Kokemukset ovat subjektiivisia. Tutkimuksensa perusteella tekijä esittää mm. virtuaaliopiskelun– ja opetuksen asettamista ensisijaiseksi ja räätälöimistä käyttäjäpersoonittain AI:n avulla.
Surprisingly, due to the pandemic (Covid-19) that began at the end of 2019, Finnish universities of applied sciences had to switch to virtual study and teaching in the spring of 2020. The author found that virtual study causes a lot of discussion about its suitability for promoting studies universities of applied sciences. As the author did not get an internship or thesis to be done for the client, he decided to continue to promote his studies by doing his thesis on a topic of self-interest without the client. The aim was to find out what kind of option virtual studying and teaching during the 2020 and 2021 pandemic virtual studies were.
In the research plan, the author limited the survey to only 12 students and 5 teachers, ergo the work does not have to apply to the whole population or be generalized to its members. The research topic excluded the exact practical technical conditions and practices of economics, administration, finance, the impact on business and the practice of information technology. The following two questions were selected as thesis questions: How did teachers and students experience virtual teaching and learning during the pandemic? and is virtual teaching as good, worse, or a better option than teaching that requires physical presence? Virtual studying and teaching as an experience and vision were sought to be clarified directly from students and teachers without the need for usability, user interface, user experience research separately.
As a basis for knowledge, the author used previous research, from which he gained information about the functionality of Virtual Teaching and Studying. Studies that provided information were found both in our home country and abroad. In choosing the knowledge base, the author used the training of the authors of the foundation and their role as a guarantor of the reliability of the data.
The author carried out the work in the spring and summer of 2021, began planning in March, and got the work mostly written by midsummer. The author of the research part of the work carried out a survey with multiple-choice questions on Google Forms. Prior to the survey, the author presented the questionnaires to a few students by observing them while completing the survey and interviewing them to find out what aspects of polytechnic students have come up with in virtual learning and how to ask questions to get unmanipulated, non-introductory questions and answers in the survey.
Based on his results, the author typed and created user personalities and eventually concluded: Virtual studying and teaching is a better option for some and worse for others. Experiences are subjective. Based on his research, the author presents e.g., prioritizing virtual studying and teaching and tailoring it to individual users by using AI.