Samarbete mellan personal och vårdnadshavare vid övergången från förskola till skola för barn med behov av särskilt stöd
Satkeviciute, Deimile; Ly, Sandra (2021)
Satkeviciute, Deimile
Ly, Sandra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520331
Tiivistelmä
Vi har fokuserat oss inom området småbarnspedagogik och syftet med vår litteraturstudie var att undersöka hur de professionella och vårdnadshavarna ska samarbeta vid övergången från förskola till skola med barn som är i behov av särskilt stöd för att barnet skall uppleva skolövergången som positiv. Varje barn ska ha rätt till stöd för en lärorik utveckling oberoende situationen. Vår studie behandlar frågeställningarna 1) vad kännetecknar en fungerande övergång från förskola till skola för barn med särskilt stöd? 2) vad innebär ett gott samarbete mellan vårdnadshavare och lärare för barn med särskilt stöd vid övergången från förskola till skola? Vi utgick från Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teorin och Van Gennep utvecklingsteorin. För att kunna besvara forskningsfrågorna använde vi oss av tio vetenskapliga artiklar som vi senare analyserade. Resultater visade att för en lyckad övergång så är det viktigt med en fungerade samarbete, kommunikation mellan vårdnadshavare och lärare och att barnet får bekanta sig med skolmiljön i god tid före skolstarten.