Vamos -työotteen mallinnus
Sulaoja, Kirsi; Turunen, Heidi (2021)
Sulaoja, Kirsi
Turunen, Heidi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020789
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ Kirsi Sulaoja ja Heidi Turunen Vamos-työotteen mallinnus 71 sivua, 8 liitettä Syksy, 2021 Diakonia-ammattikorkeakoulu Sosionomi (YAMK), 90 op Osallisuuden edistäminen ja sosiaalinen kuntoutus Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa Diakonissalaitoksen Vamos-palveluiden Vamos-työotteeseen liittyviä piirteitä, mallintaa Vamos-työote sekä tuoda esille työntekijöiltä vaadittava osaaminen. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka on tehty laadullisin tutkimusmenetelmin. Teoreettisena viitekehyksenä toimii tiedon tuottaminen kehittämisryhmän avulla eksplisiittiseen muotoon, joka luo arvoa koko organisaatiolle. Samalla tapahtuu oppimista niin yksilö- kuin organisaatiotasolla.
Aineiston ja tiedon keräämistä varten perustettiin kehittämisryhmä, johon osallistui työntekijöitä Vamos-yksiköistä valtakunnallisesti. Vamos-työotteen mallinnus muodostui aineiston ja kehittämisryhmän kanssa käydyn reflektion perusteella. Vamos-työotteessa keskeisiä elementtejä ovat nuoren välittävä kohtaaminen, yksilöllinen tuki ja osallisuuden kokemuksen mahdollistaminen. Työote konkretisoituu yksilö- ja ryhmävalmennuksessa, jossa valmennussisältöihin kuuluvat muun muassa voimavaroihin, vahvuuksiin, tulevaisuuteen ja tavoitteisiin liittyvät teemat. Arvopohja, palvelun saavutettavuus, aika ja tarvittavat resurssit antavat raamit Vamos-työotteelle.
Kehittämisryhmän tuottaman aineiston perusteella Vamos-työotteella työn tekeminen edellyttää monipuolisen ammatillisen osaamisen ja työkokemuksen lisäksi erityisesti oikeaa arvopohjaa ja inhimillistä, aitoa halua ja taitoa kohdata toinen ihminen.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa on yhteneväisyyttä kansainvälisten tutkimustulosten kanssa. Tutkimusten mukaan työn ja koulutuksen ulkopuolella oleville nuorille (NEET, Not in Employment, Education or Training) suunnatuissa palveluissa vaikuttaviksi ja keskeisiksi työotteen elementeiksi nousee muun muassa aito kohtaaminen, luottamuksen syntyminen ja nuoren oman toimijuuden ja voimavarojen tukeminen.
Asiasanat: eksplisiittinen tieto, hiljainen tieto, kehittäminen, NEET-nuoret, osaaminen, työote, vaikuttavuus ABSTRACT Kirsi Sulaoja ja Heidi Turunen Modelling the Vamos work approach 71 pages, 8 appendices Autumn, 2021 Diaconia University of Applied Sciences Master of Social Services Promotion of Social Inclusion and Social Rehabilitation The aim of the thesis was to identify features in the VAMOS work approach at VAMOS services, to model the VAMOS work approach and to describe the competencies required of employees. The thesis is a research-based development study, which uses qualitative research methods. The theoretical framework consists of compiling the data collected by the develop-ment team into an explicit form that creates value for the entire organization. At the same time, learning is taking place at both individual and organizational levels.
A development team consisting of employees from Vamos units nationwide, was set up to collect material and information. The modelling of the Vamos work approach was based on the collected data and reflection with the development team. The key elements in the Vamos work approach include the caring encounter of a young person, individual support, and enabling the experience of inclusion. The work approach is concreted in individual and team coaching sessions at Vamos, in which themes, such as personal resources, strengths, the future and goals are addressed. Value base, service accessibility, time, and necessary resources create the frame for the VAMOS work approach.
On the basis of the material produced by the development team, in addition to a diverse range of professional skills and work experience, work with the VAMOS approach requires especially the right value base and a genuine desire and skills to encounter another person.
The study results have a concurrency with international research results. The results suggest that in services provided for young people outside of work and education (NEET, Not in Employment, Education or Training), the key elements in the most effective work approaches include genuine encounters, creating trusting relationships and supporting the active role and personal resources of a young person.
Keywords: approach to work, competence, developing, efficiency, explicit knowledge, NEET, tacit knowledge
Aineiston ja tiedon keräämistä varten perustettiin kehittämisryhmä, johon osallistui työntekijöitä Vamos-yksiköistä valtakunnallisesti. Vamos-työotteen mallinnus muodostui aineiston ja kehittämisryhmän kanssa käydyn reflektion perusteella. Vamos-työotteessa keskeisiä elementtejä ovat nuoren välittävä kohtaaminen, yksilöllinen tuki ja osallisuuden kokemuksen mahdollistaminen. Työote konkretisoituu yksilö- ja ryhmävalmennuksessa, jossa valmennussisältöihin kuuluvat muun muassa voimavaroihin, vahvuuksiin, tulevaisuuteen ja tavoitteisiin liittyvät teemat. Arvopohja, palvelun saavutettavuus, aika ja tarvittavat resurssit antavat raamit Vamos-työotteelle.
Kehittämisryhmän tuottaman aineiston perusteella Vamos-työotteella työn tekeminen edellyttää monipuolisen ammatillisen osaamisen ja työkokemuksen lisäksi erityisesti oikeaa arvopohjaa ja inhimillistä, aitoa halua ja taitoa kohdata toinen ihminen.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa on yhteneväisyyttä kansainvälisten tutkimustulosten kanssa. Tutkimusten mukaan työn ja koulutuksen ulkopuolella oleville nuorille (NEET, Not in Employment, Education or Training) suunnatuissa palveluissa vaikuttaviksi ja keskeisiksi työotteen elementeiksi nousee muun muassa aito kohtaaminen, luottamuksen syntyminen ja nuoren oman toimijuuden ja voimavarojen tukeminen.
Asiasanat: eksplisiittinen tieto, hiljainen tieto, kehittäminen, NEET-nuoret, osaaminen, työote, vaikuttavuus
A development team consisting of employees from Vamos units nationwide, was set up to collect material and information. The modelling of the Vamos work approach was based on the collected data and reflection with the development team. The key elements in the Vamos work approach include the caring encounter of a young person, individual support, and enabling the experience of inclusion. The work approach is concreted in individual and team coaching sessions at Vamos, in which themes, such as personal resources, strengths, the future and goals are addressed. Value base, service accessibility, time, and necessary resources create the frame for the VAMOS work approach.
On the basis of the material produced by the development team, in addition to a diverse range of professional skills and work experience, work with the VAMOS approach requires especially the right value base and a genuine desire and skills to encounter another person.
The study results have a concurrency with international research results. The results suggest that in services provided for young people outside of work and education (NEET, Not in Employment, Education or Training), the key elements in the most effective work approaches include genuine encounters, creating trusting relationships and supporting the active role and personal resources of a young person.
Keywords: approach to work, competence, developing, efficiency, explicit knowledge, NEET, tacit knowledge