PÄIHTEIDEN KÄYTTÖ JA ADHD NUORILLA AIKUISILLA: materiaalit Ammattiopisto Luovin käyttöön
Heikura, Tiia-Maria; Toiviainen, Riika (2021)
Heikura, Tiia-Maria
Toiviainen, Riika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822262
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on neuropsykiatrinen häiriö, joka yleisimmin tunnetaan nimellä ADHD. ADHD ilmenee tarkkaavuuden ongelmina, impulsiivisuutena ja ylivilkkautena. Nuorella tarkkaamattomuusoireet voivat olla vallitsevia. On tutkittu, että ADHD altistaa päihteiden käytön riskille ja riippuvuuden riski ADHD-diagnoosin omaavalla on suurempi verrattuna normaaliväestöön. Päihteiksi luetellaan aineet, jotka vaikuttavat psyykkisiin toimintoihin ja keskushermostoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Luovissa opiskelevien nuorten tietoa päihteistä sekä päihteiden käytön ja ADHD:n välisistä yhteisvaikutuksista. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa sähköiset oppituntimateriaalit Ammattiopisto Luovin henkilökunnan käyttöön ja opaslehtinen Ammattiopisto Luovin opiskelijoille oppitunnin tueksi tai henkilökohtaisesti luettavaksi. Oppituntimateriaaleissa ja opaslehtisesä kerrotaan ADHD:sta ja päihteistä yleistasolla sekä niiden vaikutuksista ja haitoista yhdessä.
Jatkossa opinnäytetyötä ja sen tuotoksena tehtyä oppituntimateriaalia ja opaslehtistä voivat hyödyntää kaikki ADHD-nuorten kanssa koulu- sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan toimintaympäristössä työskentelevät henkilöt. Jatkokehitysmahdollisuutena aihetta voidaan tutkia nuorten yleisen päihdetietoisuuden kannalta, esimerkiksi kuinka laajasti Ammatiopisto Luovin 15–24-vuotiaat nuoret, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä, tietävät päihteiden vaikutuksista. Attention Deficit Hyper Activity Disorder (ADHD) is a neuropsychiatric disorder. ADHD manifests itself as attention problems, impulsivity, and hyperactivity. In a young person, inattention symptoms may be prevalent. It has been studied that ADHD exposes one to the risk of substance use and the risk of addiction in those with an ADHD diagnosis is higher compared with the normal population. Substances that affect mental functions and the central nervous system are listed as intoxicants.
The aim of this thesis was to increase the knowledge of the adolescents studying at Luovi about the intoxicants and the interactions between substance use and ADHD. The objective of the the-sis was to produce online educational material for the use of Luovi Vocational College staff and a guide for the students of Luovi Vocational College to support the lesson or for independent studying. The online material and the guide leaflet address ADHD and intoxicants in general and their combined and harmful effects.
In the future, the thesis, the educational material and the guide leaflets will be available to all people working with adolescents with ADHD in school, social and health care settings. As an opportunity for further development, the topic can be studied from the perspective of substance abuse awareness among adolescents. For example, the extent to which upper secondary school students in general or adolescents aged 15–24 with a neuropsychiatric disorder in Luovi Vocational College know about the effects of intoxicants.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Luovissa opiskelevien nuorten tietoa päihteistä sekä päihteiden käytön ja ADHD:n välisistä yhteisvaikutuksista. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa sähköiset oppituntimateriaalit Ammattiopisto Luovin henkilökunnan käyttöön ja opaslehtinen Ammattiopisto Luovin opiskelijoille oppitunnin tueksi tai henkilökohtaisesti luettavaksi. Oppituntimateriaaleissa ja opaslehtisesä kerrotaan ADHD:sta ja päihteistä yleistasolla sekä niiden vaikutuksista ja haitoista yhdessä.
Jatkossa opinnäytetyötä ja sen tuotoksena tehtyä oppituntimateriaalia ja opaslehtistä voivat hyödyntää kaikki ADHD-nuorten kanssa koulu- sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan toimintaympäristössä työskentelevät henkilöt. Jatkokehitysmahdollisuutena aihetta voidaan tutkia nuorten yleisen päihdetietoisuuden kannalta, esimerkiksi kuinka laajasti Ammatiopisto Luovin 15–24-vuotiaat nuoret, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä, tietävät päihteiden vaikutuksista.
The aim of this thesis was to increase the knowledge of the adolescents studying at Luovi about the intoxicants and the interactions between substance use and ADHD. The objective of the the-sis was to produce online educational material for the use of Luovi Vocational College staff and a guide for the students of Luovi Vocational College to support the lesson or for independent studying. The online material and the guide leaflet address ADHD and intoxicants in general and their combined and harmful effects.
In the future, the thesis, the educational material and the guide leaflets will be available to all people working with adolescents with ADHD in school, social and health care settings. As an opportunity for further development, the topic can be studied from the perspective of substance abuse awareness among adolescents. For example, the extent to which upper secondary school students in general or adolescents aged 15–24 with a neuropsychiatric disorder in Luovi Vocational College know about the effects of intoxicants.