Kroonisen haavapotilaan hoitoon liittyvän laaturekisterin luotettavuuden ja laadun arviointi
Pöyry, Anna (2021)
Pöyry, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122948
Tiivistelmä
Terveydenhuollon palveluntarve kasvaa jatkuvasti väestön ikääntyessä ja monisairaiden potilaiden lisääntyessä. Vastatakseen kasvavaan palveluntarpeeseen terveydenhuollon organisaatiot ja ammattilaiset tarvitsevat tietoa työn kehittämisen ja seurannan tueksi. Terveydenhuollon laaturekistereitä voidaan hyödyntää tiedon keräämisessä ja raportoimisessa. Rekisterin tietosisällön tulee olla toiminnan kannalta merkityksellistä ja tiedon luotettavuutta tulee arvioida säännöllisesti. Tampereen yliopistollisen sairaalan Haavakeskuksessa on vuonna 2018 ensimmäisenä Suomessa otettu käyttöön kroonisen haavapotilaan hoitoon liittyvä laaturekisteri, Haavarekisteri. Potilaan hoitoa ja seurantaa koskeva olennainen tieto kerätään rekisteriin helposti luettavaan muotoon, se myös ohjaa ammattilaisia huomioimaan systemaattisesti hoidossa olennaiset asiat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Haavarekisterin laatua ja kuvata rekisteritiedon täydellisyys, oikeellisuus, oikea-aikaisuus ja tapauskattavuus. Tavoitteena oli tuottaa arvioinnin perusteella tietoa, jota voidaan hyödyntää Haavarekisterin jatkokehittämisessä sekä yksikön toiminnan suunnittelussa. Opinnäytetyöllä haettiin vastauksia siihen, onko rekisteriin kirjattu tieto täydellistä, kuinka monen potilaan kohdalla hoidon kannalta olennainen tieto on kirjattu oikein ja onko hoidossa olevat potilaat kirjattu rekisteriin kattavasti ja oikea-aikaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä rekisteritutkimuksena. Aineisto kerättiin retrospektiivisesti Haavarekisteriin ja potilastietojärjestelmään Haavakeskuksen poliklinikalla ja vuodeosastolla kirjatuista tiedoista (n=923). Aineistosta tehtiin kuvailevaa analyysia, jolla arvioitiin rekisteritiedon nykytilaa.
Aineiston perusteella rekisteritiedon laadulle asetetut tavoitteet toteutuvat kaikilla tiedon laadun osa-alueilla. Tiedon havaittiin olevan 94,5-prosenttisesti oikeellista. Tiedon täydellisyys aineistossa oli 81,4 prosenttia. Hoidettavien potilaiden kirjaaminen rekisteriin näyttää toteutuvan tavoitteen mukaisesti ja oikea-aikaisesti. Haavarekisterin jatkokehittämisessä on tärkeää huomioida mahdollisesti virheellistä tietoa aiheuttavat tekijät. Myös käyttäjien kouluttamiseen, ohjeistukseen sekä haavarekisterin hyödyistä muistuttamiseen kaikille sidosryhmille tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Haavarekisterin laatua ja kuvata rekisteritiedon täydellisyys, oikeellisuus, oikea-aikaisuus ja tapauskattavuus. Tavoitteena oli tuottaa arvioinnin perusteella tietoa, jota voidaan hyödyntää Haavarekisterin jatkokehittämisessä sekä yksikön toiminnan suunnittelussa. Opinnäytetyöllä haettiin vastauksia siihen, onko rekisteriin kirjattu tieto täydellistä, kuinka monen potilaan kohdalla hoidon kannalta olennainen tieto on kirjattu oikein ja onko hoidossa olevat potilaat kirjattu rekisteriin kattavasti ja oikea-aikaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä rekisteritutkimuksena. Aineisto kerättiin retrospektiivisesti Haavarekisteriin ja potilastietojärjestelmään Haavakeskuksen poliklinikalla ja vuodeosastolla kirjatuista tiedoista (n=923). Aineistosta tehtiin kuvailevaa analyysia, jolla arvioitiin rekisteritiedon nykytilaa.
Aineiston perusteella rekisteritiedon laadulle asetetut tavoitteet toteutuvat kaikilla tiedon laadun osa-alueilla. Tiedon havaittiin olevan 94,5-prosenttisesti oikeellista. Tiedon täydellisyys aineistossa oli 81,4 prosenttia. Hoidettavien potilaiden kirjaaminen rekisteriin näyttää toteutuvan tavoitteen mukaisesti ja oikea-aikaisesti. Haavarekisterin jatkokehittämisessä on tärkeää huomioida mahdollisesti virheellistä tietoa aiheuttavat tekijät. Myös käyttäjien kouluttamiseen, ohjeistukseen sekä haavarekisterin hyödyistä muistuttamiseen kaikille sidosryhmille tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota.