Henkilökohtainen ja monikulttuurinen asiakas- ja myyntityö
Vartiainen, Kare (2021)
Vartiainen, Kare
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Stadium Itis. Opinnäytetyön pääongelma on: ”Miten Stadium Itiksen myyjät tekevät monikulttuurista asiakas- ja myyntityötä?”. Työn tarkoituksena on tarjota lukijalle ja toimeksiantajayritykselle tutkimuksesta johdetun tiedon lisäksi kattavaa sovellettavaa tietoa kulttuurien vaikutuksesta myyntityössä, erityisesti huomioon ottaen arabikulttuurien näkökulman.
Opinnäytetyön teoriaosuus voidaan jakaa kahteen erilaiseen osaan, joista ensimmäinen keskittyy puhtaasti monikulttuurisuuden teoriaan ja yleisymmärryksen kasvattamiseen, sekä toinen käytännön taitoihin. Teoria osuuksien sisältöön kuuluu: 1) Monikulttuurisuuden käsitteistö, tutkimukset, merkitys myyntityössä ja läpileikkaus arabikulttuureihin. 2) Kulttuuriäly, monikulttuurisuuden huomioiminen myyntityössä ja kehonkieli.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, teemahaastatteluna. Tutkimuksen pääkysymys oli: ”Miten myyjät tekevät monikulttuurista asiakas- ja myyntityötä?”. Haastattelun teemat olivat: 1. Yleiset ajatukset monikulttuurisuudesta, 2. Monikulttuurisuuden huomioon ottaminen, 3. Haasteet ja vahvuudet, 4. Tunteet ja palkitsevuus, 5. Tietotaso ja ulkopuolinen tuki. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä viittä harkinnan varaisesti valikoitua Stadium Itiksen osa-aikaista myyjää.
Tutkimustuloksista saatiin hyvin ja yksityiskohtaisesti tietoa siitä, miten myyjät tekevät monikulttuurista asiakas- ja myyntityötä. Tutkimuksen tulosten perusteella pystyin jo toteamaan, että myyjien monikulttuurinen osaaminen on hyvällä tasolla. Kukin myyjä huomioi monikulttuurisuuden lähtökohtaisesti omalla tavallaan, mutta tavoissa ja asenteissa oli myös havaittavissa samankaltaisuuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus voidaan jakaa kahteen erilaiseen osaan, joista ensimmäinen keskittyy puhtaasti monikulttuurisuuden teoriaan ja yleisymmärryksen kasvattamiseen, sekä toinen käytännön taitoihin. Teoria osuuksien sisältöön kuuluu: 1) Monikulttuurisuuden käsitteistö, tutkimukset, merkitys myyntityössä ja läpileikkaus arabikulttuureihin. 2) Kulttuuriäly, monikulttuurisuuden huomioiminen myyntityössä ja kehonkieli.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, teemahaastatteluna. Tutkimuksen pääkysymys oli: ”Miten myyjät tekevät monikulttuurista asiakas- ja myyntityötä?”. Haastattelun teemat olivat: 1. Yleiset ajatukset monikulttuurisuudesta, 2. Monikulttuurisuuden huomioon ottaminen, 3. Haasteet ja vahvuudet, 4. Tunteet ja palkitsevuus, 5. Tietotaso ja ulkopuolinen tuki. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä viittä harkinnan varaisesti valikoitua Stadium Itiksen osa-aikaista myyjää.
Tutkimustuloksista saatiin hyvin ja yksityiskohtaisesti tietoa siitä, miten myyjät tekevät monikulttuurista asiakas- ja myyntityötä. Tutkimuksen tulosten perusteella pystyin jo toteamaan, että myyjien monikulttuurinen osaaminen on hyvällä tasolla. Kukin myyjä huomioi monikulttuurisuuden lähtökohtaisesti omalla tavallaan, mutta tavoissa ja asenteissa oli myös havaittavissa samankaltaisuuksia.