Verkko-oppimateriaali sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille : verinäytteenoton perusteet Skhole-oppimisympäristössä
Kuisma, Julia; Lehtimäki, Kia; Moulani, Jilan; Santanen, Nelli; Varis, Netta (2021)
Lataukset:
Kuisma, Julia
Lehtimäki, Kia
Moulani, Jilan
Santanen, Nelli
Varis, Netta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024937
Tiivistelmä
Kliininen laboratoriotyö on moniammatillista yhteistyötä, jonka rooli terveydenhuollossa korostuu esimerkiksi potilaan tilan tai hoidon seurannassa. Laboratoriotutkimuksia suoritetaan vuosittain noin 80 miljoonaa ja niillä on rooli noin 70 % potilaan hoitopäätöksistä. Laboratoriotutkimus on prosessi, joka voidaan jakaa preanalyyttiseen, analyyttiseen ja postanalyyttiseen vaiheeseen. Tässä opinnäytetyössä käsiteltävä verinäytteenotto on osa preanalyyttistä vaihetta, jossa suurin osa laboratoriossa tapahtuvista kliinisistä virheistä tapahtuu.
Tyypillisiä preanalyyttisiä virheitä ovat esimerkiksi potilaan esivalmisteluohjeiden noudattamatta jättäminen sekä virheelliset näytetarrat. Preanalyyttiset virheet voivat johtaa vääristyneisiin tuloksiin sekä näytteenottajan turvallisuuden vaarantumiseen. Preanalyyttisen vaiheen laadukkuutta edellytetään myös Terveydenhuoltolaissa (1326/2010).
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten sekä opiskelijoiden valmiutta laadukkaaseen verinäytteenottoon. Laadukas verkko-oppimateriaali parantaa verinäytteenoton laatua, laboratoriotutkimusten luotettavuutta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattitaitoa. Laadukkaamman verinäytteenoton avulla voidaan lisätä potilaan turvallisuudentunnetta ja asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Skhole-verkko-oppimisympäristön ”Verinäytteenotto”-koulutuskokonaisuuteen. Verkko-oppimateriaali on kohdennettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä opiskelijoille ja tuotettu luentotekstien sekä opetusvideoiden muodossa.
Tyypillisiä preanalyyttisiä virheitä ovat esimerkiksi potilaan esivalmisteluohjeiden noudattamatta jättäminen sekä virheelliset näytetarrat. Preanalyyttiset virheet voivat johtaa vääristyneisiin tuloksiin sekä näytteenottajan turvallisuuden vaarantumiseen. Preanalyyttisen vaiheen laadukkuutta edellytetään myös Terveydenhuoltolaissa (1326/2010).
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten sekä opiskelijoiden valmiutta laadukkaaseen verinäytteenottoon. Laadukas verkko-oppimateriaali parantaa verinäytteenoton laatua, laboratoriotutkimusten luotettavuutta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattitaitoa. Laadukkaamman verinäytteenoton avulla voidaan lisätä potilaan turvallisuudentunnetta ja asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Skhole-verkko-oppimisympäristön ”Verinäytteenotto”-koulutuskokonaisuuteen. Verkko-oppimateriaali on kohdennettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä opiskelijoille ja tuotettu luentotekstien sekä opetusvideoiden muodossa.