Itsesäätelytaitojen merkitys varhaiskasvatuksen kiusaamisilmiössä
Partila, Kaisa (2021)
Partila, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia lapsen itsesäätelytaitojen merkitystä varhaiskasvatuksessa tapahtuvassa kiusaamisilmiössä. Opinnäytetyön pyrkimyksenä oli lisätä varhaiskasvattajien tietoa itsesäätelyn merkityksestä kiusaamiseen liittyvissä tilanteissa. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kiusaamista ehkäisevässä työssä.
Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksella haettiin vastausta tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia asiayhteyksiä voidaan saada esille, kun tarkastellaan lapsen itsesäätelytaitojen merkitystä varhaiskasvatuksen kiusaamisilmiössä? Opinnäytetyötä varten tehtiin hakusanoilla hakuja tietokantoihin ja etsittiin tutkimuskysymykseen vastaavia tai liittyviä tieteellisiä julkaisuja. Valittujen julkaisujen sisältö analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Valituista julkaisuista nousi esille yhteensä neljä teemaa, jotka antoivat vastauksia tutkimuskysymykseen. Nämä olivat: oppimisympäristö, sosiaaliset taidot, kielelliset haasteet sekä erityisen tuen tarve. Opinnäytetyö esitteli kyseiset teemat sekä teki niihin perustuen johtopäätöksen, joka vastasi tutkittuun aiheeseen.
Opinnäytetyö osoitti itsesäätelytaitojen liittyvän oppimisympäristöön, sosiaalisten taitojen hallintaan, kielelliseen ilmaisukykyyn sekä lapsen erityisen tuen tarpeeseen. Nämä samat teemat voitiin liittää myös varhaiskasvatuksen kiusaamisilmiöön. Edellä mainittuja teemoja tukemalla voidaan ennaltaehkäistä kiusaamisilmiön syntyä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksella haettiin vastausta tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia asiayhteyksiä voidaan saada esille, kun tarkastellaan lapsen itsesäätelytaitojen merkitystä varhaiskasvatuksen kiusaamisilmiössä? Opinnäytetyötä varten tehtiin hakusanoilla hakuja tietokantoihin ja etsittiin tutkimuskysymykseen vastaavia tai liittyviä tieteellisiä julkaisuja. Valittujen julkaisujen sisältö analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Valituista julkaisuista nousi esille yhteensä neljä teemaa, jotka antoivat vastauksia tutkimuskysymykseen. Nämä olivat: oppimisympäristö, sosiaaliset taidot, kielelliset haasteet sekä erityisen tuen tarve. Opinnäytetyö esitteli kyseiset teemat sekä teki niihin perustuen johtopäätöksen, joka vastasi tutkittuun aiheeseen.
Opinnäytetyö osoitti itsesäätelytaitojen liittyvän oppimisympäristöön, sosiaalisten taitojen hallintaan, kielelliseen ilmaisukykyyn sekä lapsen erityisen tuen tarpeeseen. Nämä samat teemat voitiin liittää myös varhaiskasvatuksen kiusaamisilmiöön. Edellä mainittuja teemoja tukemalla voidaan ennaltaehkäistä kiusaamisilmiön syntyä varhaiskasvatuksessa.