36 Days of Type - Design och texturering av 2D former till 3D modeller
Lindberg, Nestor (2021)
Lataukset:
Lindberg, Nestor
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190286
Tiivistelmä
Detta arbete är en del av mitt slutarbete som jag gjorde på våren 2021. Arbetet är 36 Days of type, design och texturering av 2D former till 3D modeller och är en kampanj som hålls varje år av en spansk reklambyrå där man får designa hela alfabetet med valfri stil. Syftet med arbetet är att visa och förstå sig på hur form och texturering påverkar varandra i 3D. Arbetet visar processen i båda fasen, 2D och 3D, samt en tidig process för att kunna börja med arbetet. Blender är ett gratis program och tillgängligt åt alla som vill pröva på 3D modellering. Det finns viktiga aspekter som bör tas i beaktan, så som Blenders textur system, node editor. De olika texturkartorna finns till för att skapa en helhet på en textur som samtidigt ger realistiska detaljer åt ytorna. Om man inte vill använda sig av färdiga bilder kan man göra allting själv och processuellt med node editor, vilket jag gjorde för att förstå mig på hur dom fungerar. Det som är viktigt att titta på, är formen på objektet och att det inte finns överlappningar som kan göra skador åt texturen. Arbetet har en jämförelse mellan 4 olika bokstäver, två bra och två dåliga, som gjorde det lättare att få svaren på frågorna, och konkret visa problem som uppstod. Från en grafisk synvinkel är texturering och formen väsentliga åt varandra men också för slutresultatet och bör vara med i processen bakom ett arbete inom 3D.