Hätilänmäen taidetalkoot. Miten innostua ja innostaa?
Wiio-von Konow, Laura (2009)
Wiio-von Konow, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoite oli tuottaa tietoa siitä, miten käytetyt innostamismenetelmät ja toteutettu yhteisötaideprojekti soveltuivat koulun ja lähiyhteisön toimintaan sekä näiden yhteisöjen välisten toimintatapojen kehittämiseen. Tutkimuskysymyksenä oli, ”miten innostua ja innostaa”. Yhteisötaideprojektilla pyrittiin yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja lähiympäristöön vaikuttamiseen.
Yhteisötaideprojekti Hätilänmäen taidetalkoot toteutettiin Hämeenlinnassa vuoden 2008 aikana. Toiminnan osapuolia olivat Hämeenlinnan yhteiskoulu, koulun 800 oppilasta, oppilaiden vanhemmat ja Hätilän ja Sairion kaupunginosan asukkaat. Projektia rahoitti Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX. Työn toimeksiantaja oli Hämeenlinnan yhteiskoulu.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toimintatutkimuksellinen. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat yhteisöllisyys, yhteisötaide ja innostaminen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin yhteisöllisen taideprojektin suunnittelua ja toteuttamista innostamisen näkökulmasta. Projektissa sovellettiin sosiokulttuurisen innostamisen teoriaa, etenkin Leena Kurjen ja J.V. Merinon käyttämiä malleja. Työ perustui koulu- ja paikallisyhteisön parissa tehtyihin toiminnallisiin interventioihin ja toimintatutkimukselliseen lähestymistapaan. Prosessia dokumentoitiin monimenetelmällisesti. Keskeistä aineistoa olivat tutkimuspäiväkirjat ja havainnointiaineisto.
Tulokset olivat ristiriitaisia. Koulu- ja paikallisyhteisön jäseniä saatiin mukaan uudentyyppiseen toimintaan, mutta innostamisen soveltaminen kyseisissä yhteisöissä, etenkin kouluyhteisössä osoittautui vaikeaksi. Innostamisen toimivuuden selvittämiseksi kolmen kuukauden intensiivisen toiminnan jakso oli liian lyhyt. Projekti aktivoi kuitenkin yhteisöllistä toimintaa ja tuotti virkistäviä kokemuksia osallistujille. Ympäristöteokset Huolipuu ja Toiveiden kota, koululla pidetyt pajapäivät ja perheille järjestetty liikuntaa, puutarhanhoitoa ja taidetta yhdistänyt pihatapahtuma olivat onnistuneita aktiviteetteja. Työ tuotti tietoa myös innostajana toimimisesta.
Yhteisötaideprojekti Hätilänmäen taidetalkoot toteutettiin Hämeenlinnassa vuoden 2008 aikana. Toiminnan osapuolia olivat Hämeenlinnan yhteiskoulu, koulun 800 oppilasta, oppilaiden vanhemmat ja Hätilän ja Sairion kaupunginosan asukkaat. Projektia rahoitti Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX. Työn toimeksiantaja oli Hämeenlinnan yhteiskoulu.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toimintatutkimuksellinen. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat yhteisöllisyys, yhteisötaide ja innostaminen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin yhteisöllisen taideprojektin suunnittelua ja toteuttamista innostamisen näkökulmasta. Projektissa sovellettiin sosiokulttuurisen innostamisen teoriaa, etenkin Leena Kurjen ja J.V. Merinon käyttämiä malleja. Työ perustui koulu- ja paikallisyhteisön parissa tehtyihin toiminnallisiin interventioihin ja toimintatutkimukselliseen lähestymistapaan. Prosessia dokumentoitiin monimenetelmällisesti. Keskeistä aineistoa olivat tutkimuspäiväkirjat ja havainnointiaineisto.
Tulokset olivat ristiriitaisia. Koulu- ja paikallisyhteisön jäseniä saatiin mukaan uudentyyppiseen toimintaan, mutta innostamisen soveltaminen kyseisissä yhteisöissä, etenkin kouluyhteisössä osoittautui vaikeaksi. Innostamisen toimivuuden selvittämiseksi kolmen kuukauden intensiivisen toiminnan jakso oli liian lyhyt. Projekti aktivoi kuitenkin yhteisöllistä toimintaa ja tuotti virkistäviä kokemuksia osallistujille. Ympäristöteokset Huolipuu ja Toiveiden kota, koululla pidetyt pajapäivät ja perheille järjestetty liikuntaa, puutarhanhoitoa ja taidetta yhdistänyt pihatapahtuma olivat onnistuneita aktiviteetteja. Työ tuotti tietoa myös innostajana toimimisesta.