MEGA-SQUIRT MOOTTORINOHJAUSJÄRJESTELMÄN ASENNUS JA SÄÄTÖ
Laari, Mikko (2009)
Laari, Mikko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016627
Tiivistelmä
Nykypäivänä jokaisessa autossa on elektronisesti ohjattu ruiskutuksen ja sytytyksen ajoitus. Näistä lait-teista on tehty monenlaisia eri versioita. Yksi näistä on Bruce Bowlingin ja Al Grippon harrastuspohjalta toteuttama moottorinohjausjärjestelmä, Mega-Squirt.
Työn tarkoituksena oli asentaa ja säätää kyseinen moottorinohjausjärjestelmä Toyotan 4- sylinteriseen rivimoottoriin, tyyppimerkinnältään 2T-G. Moottori on alun perin rakennettu kaasuttimilla, joten jou-duin asentamaan moottoriin kaikki tarvittavat apulaitteet elektroniselle moottorinohjausyksikölle.
Työtä helpottaakseni moottori asennettiin Mikkelin ammattikorkeakoulussa olevaan Superflow- mootto-ridynamometriin. Tässä moottoria oli hyvä ajaa säätöjä etsiessä ja mahdollisten vikojen paikallistaminen oli vaivatonta.
Työ oli haastava, koska Mega-Squirt:n kasauksesta lähtien toteutin kaikki johdotukset ja säädöt itse. Aina kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan, mutta ajan kanssa päästiin aina toimivaan ratkaisuun. Moottori oli varustettu pakokaasuahtimella, joten varovaisuutta piti noudattaa säätämisessä, ettei moot-toria vaurioitettu väärien arvojen johdosta. Sain moottorin toimimaan erittäin hyvin ja tehoakin kysei-sestä laitteesta otettiin ihan kohtuullisesti.
Työn tarkoituksena oli asentaa ja säätää kyseinen moottorinohjausjärjestelmä Toyotan 4- sylinteriseen rivimoottoriin, tyyppimerkinnältään 2T-G. Moottori on alun perin rakennettu kaasuttimilla, joten jou-duin asentamaan moottoriin kaikki tarvittavat apulaitteet elektroniselle moottorinohjausyksikölle.
Työtä helpottaakseni moottori asennettiin Mikkelin ammattikorkeakoulussa olevaan Superflow- mootto-ridynamometriin. Tässä moottoria oli hyvä ajaa säätöjä etsiessä ja mahdollisten vikojen paikallistaminen oli vaivatonta.
Työ oli haastava, koska Mega-Squirt:n kasauksesta lähtien toteutin kaikki johdotukset ja säädöt itse. Aina kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan, mutta ajan kanssa päästiin aina toimivaan ratkaisuun. Moottori oli varustettu pakokaasuahtimella, joten varovaisuutta piti noudattaa säätämisessä, ettei moot-toria vaurioitettu väärien arvojen johdosta. Sain moottorin toimimaan erittäin hyvin ja tehoakin kysei-sestä laitteesta otettiin ihan kohtuullisesti.